Jangan salahkan Kerajaan PN isu doktor kontrak - Utusan Digital

Jangan salahkan Kerajaan PN isu doktor kontrak

25/7/2021 8:52:00 AM

TIMBALAN Yang Dipertua Pas Johor berkata, ia adalah satu masalah yang timbul akibat kesilapan perancangan kerajaan terdahulu sejak 20 tahun lalu di bawah Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Jangan salahkan Kerajaan PN isu doktor kontrak

Pengerusi Lajnah Kesihatan Pas Pusat, Prof. Madya Dr. Mohd. Mazri Yahya yang juga Timbalan Yang Dipertua Pas Johor berkata, sebaliknya ia adalah satu masalah yang timbul akibat kesilapan perancangan kerajaan terdahulu sejak 20 tahun lalu di bawah Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Peragut dilanggar suami mangsa | Harian Metro MP says pulled sanitary pad ad did not undermine women's dignity Covid-19 booster shot advisable

“Keobsesan kerajaan yang memerintah pada waktu itu dengan nisbah doktor kepada populasi setaraf dunia maju menyebabkan agenda menghasilkan doktor dengan cepat telah menjadi agenda negara sehingga terlahir fakulti perubatan yang terlalu banyak.“Natijahnya, disebabkan terlalu ramai graduan perubatan dan pada masa yang sama penjawatan kekal doktor siswazah di Kementerian Kesihatan terhad, maka diperkenal satu sistem penjawatan kontrak pada Disember 2016 di bawah kepimpinan Perdana Menteri Malaysia ke-6, Datuk Seri Najib Abdul Razak.

“Ketika ia diperkenal, tiada mogok dilancarkan mana-mana pertubuhan bukan kerajaan atau mana-mana parti politik atau doktor-doktor yang menandatangani perjanjian penerimaan jawatan kontrak tersebut,” katanya dalam satu kenyataan, di sini hari ini.Kelmarin, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan pegawai perubatan, pegawai pergigian dan pegawai farmasi lantikan kontrak ditawarkan pelantikan secara kontrak untuk tempoh dua tahun selepas melengkapkan tempoh khidmat wajib bagi memastikan kesinambungan perkhidmatan dan persediaan untuk mengikuti pengajian kepakaran. headtopics.com

Sebelum ini, sekumpulan doktor kontrak yang berkhidmat dengan kerajaan mahu meneruskan rancangan mereka untuk mengadakan hartal pada esok hari selepas Putrajaya belum menyatakan tawaran bagi mengambil mereka sebagai kakitangan awam bertaraf tetap.Sementara itu, menurut Mohd. Mazri, sepanjang lima tahun tempoh kontrak tersebut, tiada usaha dilakukan sama ada oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) yang berakhir pada 2018 atau oleh kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang berakhir pada 2020.

“Tiada desakan daripada awal sehinggalah di akhir 2020. Pas menyedari masalah doktor kontrak ini. Beban kesalahan bukanlah di pihak doktor kontrak dan bukan juga di bawah kerajaan pada hari ini.“Namun Pas mengucapkan ribuan terima kasih kepada Perdana Menteri di atas pengumuman rasmi kerajaan pada 23 Julai yang menyatakan komitmen kerajaan untuk mengatasi masalah doktor kontrak tersebut dengan reformasi menyeluruh perkhidmatan kesihatan negara.

“Komitmen yang tidak pernah dilakukan oleh kedua-dua kerajaan sebelum ini. Pengumuman Perdana Menteri telah merapatkan jurang di antara doktor kontrak dan doktor tetap dan yang berbeza hanya pada namanya sahaja,” ujarnyaSehubungan itu, beliau memberitahu tiada lagi keperluan bagi Gabungan Doktor Kontrak meneruskan niat Hartal mereka apabila semua permintaan dipenuhi serta jaminan dan komitmen untuk merubah sistem kesihatan telah diberi.

Read more: Utusan Online »

First batch of tourists arrives in Langkawi under travel bubble

LANGKAWI: Malaysia Airlines flight MH1432, carrying the first batch of fully-vaccinated tourists from Kuala Lumpur, landed safely at Langkawi International Airport here at about 10.40am on Thursday (Sept 16).

Tu lah perangai parti ini Aku tarik janggut baru tahu ... kerja pak lebai menuding jari aje !!! NoPAS Yang hire doktor kontrak sekarang ni mahathir ke? Kerja kalau point finger baik ko duk diam Bukan ke PAS ada jalan penyelesaiannya? Yg ikut maqasid syariah, dan halal? Sekarang dah jadi kerajaan, selsesaikanlah. Bukannya ulang balik soalan.

Ni sy sokong. Legasi kesalahan lampau bukan alasan untuk tidak menanganinya sekarang. Dunia dipenuhi dgn kesalahan lampau tapi ia perlu dan telah bangkit menjadikannya livable for future generations. Tunggu respon drp atok chedetofficial

Jangan pandang rendah 'budak lepas sekolah' - Utusan DigitalKelantan FC kini menduduki tangga ketujuh Liga Perdana dan mereka tidak boleh keciciran mata jika mahu mencabar kelompok dua terbaik.

Isu Tabung Haji: Jangan cuba rampas kuasa Parlimen - Utusan Digital'Ya, sebab ini adalah soal agenda ekonomi Islam kerana kita telah buktikan bahawa TH ini yang terbaik antara semua model perusahaan sosial (social enterprise) seluruh dunia.'

Jangan mogok ketika sistem kesihatan kritikal, kata Najib kepada doktor kontrak | The Malaysian InsightSekarang bukan masa sesuai untuk mogok kerana negara kini sedang sibuk memerangi pandemik Covid-19, kata bekas perdana menteri itu. Bila tak kritikal, apa gunanya mogok? Tunggu sack? Polisi ni mula masa zaman BN kan? Masalah bermula juga sejak bossku

Kerajaan didakwa beri gula-gula, tutup mulut doktor kontrak - Utusan DigitalPerjuangan ini tidak akan terhenti pada 26 Julai sahaja tetapi, ini hanya permulaan selagi menteri tidak memberikan perhatian sepenuhnya kepada kami. Mungkin juga selepas ini ada hartal 2.0 atau bergerak kepada sesuatu yang lebih daripada itu

Mogok doktor kontrak Isnin ini tetap diteruskan - Utusan DigitalMogok doktor kontrak Isnin ini tetap diteruskan Menangguk di air keruh. tarik je lesen perubatan dia org..wat pe sakit kepala

Jangan mogok ketika sistem kesihatan kritikal, kata Najib kepada doktor kontrak | The Malaysian InsightSekarang bukan masa sesuai untuk mogok kerana negara kini sedang sibuk memerangi pandemik Covid-19, kata bekas perdana menteri itu. Bila tak kritikal, apa gunanya mogok? Tunggu sack? Polisi ni mula masa zaman BN kan? Masalah bermula juga sejak bossku