'Koronavirus', 'Perintah Kawalan Pergerakan'

'Koronavirus', 'Perintah Kawalan Pergerakan'

PKP wajar dilanjutkan

PERINTAH Kawalan Pergerakan (PKP) wajar dilanjutkan tetapi perlu dilaksanakan mengikut zon dengan memberikan lebih tumpuan kepada kawasan zon merah dan kuning.

9/4/2020 9:24:00 AM

KualaLumpur Pakar Kesihatan Pekerjaan, Kecemasan dan Kesihatan Am Dr Hanafiah Bashirun berkata, PKP tidak perlu dilanjutkan kepada kawasan zon hijau berikutan bebas daripada wabak itu namun aspek pengawalan perlu berterusan.

PERINTAH Kawalan Pergerakan (PKP) wajar dilanjutkan tetapi perlu dilaksanakan mengikut zon dengan memberikan lebih tumpuan kepada kawasan zon merah dan kuning.

“Jika kita lihat trend kes jangkitan Covid-19 hari demi hari sama rata maknanya paras terkawal tetapi masih tidak mencapai sasaran untuk sifar kes.“Selagi kita benarkan campur aduk antara zon merah dan kuning ke zon hijau, sampai bila pun selagi tidak menemui vaksin, memang agak sukar kita kawal virus malah untuk capai ke angka tiga digit pun mustahil kerana ia mudah merebak.

Petronas CEO moved to MAS, PM says to ensure policy and objectives Najib bidas sikap berat sebelah DAP, Amanah berhubung pelantikan pengerusi pelabuhan PM appoints Petronas CEO to run Malaysia Airlines | Malay Mail

“Perlu difahami wabak ini dipindahkan melalui manusia sebagai pembawa dan jangkitan tidak akan berlaku jika masyarakat luar tidak masuk ke kawasan zon hijau atau orang dalam zon itu tidak keluar ke kawasan lain.“Jadi, penyelesaian terbaik PKP memang perlu dilanjutkan tetapi harus mengikut zon dengan perketatkan lagi zon merah dan hadkan pergerakan zon kuning supaya tidak masuk ke zon hijau,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Menurutnya, kerajaan harus memberikan kelonggaran kepada zon hijau supaya mereka boleh menjalankan rutin harian namun tetap bersyarat dan terkawal bagi mengelak penularan jangkitan.“Berikan kelonggaran kepada zon hijau menjalankan aktiviti rutin macam biasa tetapi syaratnya sentiasa amalkan langkah pencegahan kebersihan seperti memakai penutup mulut dan hidung serta pencuci pembasmi kuman.

“Untuk memastikan kaedah ini berkesan, pastikan tiada sesiapa daripada zon itu keluar dari kawasan dan jangan benarkan orang luar masuk termasuk melarang kemasukan pengangkutan awam untuk mengelak sebarang penularan jangkitan baharu.“Ia bukan saja menghidupkan ekonomi di kawasan itu malah secara tidak langsung masyarakat di zon kuning dan merah akan termotivasi untuk menjadi seperti zon hijau dengan syarat mereka perlu turunkan kes ke paras sasaran,” katanya.

Menurutnya, kaedah situasi menang-menang itu lebih berkesan berbanding pelaksanaan PKP di semua tempat yang bukan sahaja menjejaskan ekonomi rakyat malah mempunyai risiko peningkatan penyakit tidak berjangkit dan kesihatan mental.“Secara keseluruhannya, PKP ini memberikan impak negatif kepada ekonomi yang sudah tentu mencetuskan kebimbangan rakyat terutama mereka yang bekerja sendiri.

“Tidak mustahil malah saya menjangkakan kes psikiatri, kemurungan, kencing manis, obesiti dan darah tinggi akan meningkat selepas PKP ini kerana manusia boleh alami tekanan jiwa jika berkurung lama di sesuatu tempat dengan semua aktiviti harian dihadkan,” katanya.

Sementara itu, Pakar Epidemiologi Fakulti Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia Prof Madya Dr Mohd Rohaizat Hassan berkata, tempoh lagi sekurang-kurangnya dua minggu bagi memastikan jarak sosial dipatuhi masyarakat sekali gus dapat mengurangkan kadar jangkitan kes baharu.

Was Muhyiddin afraid to table Penjana plan in Parliament for fear of rejection? Kit Siang asks | Malay Mail Should the MCO be extended? Some say aye, others nay Dr Noor Hisham says Malaysia still in Covid-19 recovery phase, not yet time to plan exit strategy | Malay Mail

“Tempoh bagi pemutusan rangkaian sesuatu jangkitan bergantung kepada jenis penyakit, tempoh inkubasi dan mod penyebaran penyakit itu.“Bagi Covid-19 ini pula, ia virus baharu yang sangat mudah berjangkit dan merebak pada kadar yang sangat cepat.“Masih awal untuk kita mencapai sifar kes namun kesan penjarakan sosial melalui PKP menampakkan hasilnya apabila kita berjaya mengawal peningkatan kes yang mendadak seperti diramalkan beberapa pihak sebelum ini.

Read more: Harian Metro »

Tak payah lah ada zon merah ke hijau, nanti lagi huru hara...nak pkp biar 1 msia...adil dn saksama... klu dia pakar... boleh la ganti kp kkm datuk hisham. Kawasan tak masalah.. Yg masalah org yg asik nak bergerak.. Kwsn hijau byk di luar bandar. So mereka kena ke bandar besar juga.. Silap2 bawa hadiah ke kwsn tu jd merah

Saya hisap zone king. Boleh keluar tak beli rokok zone king sya tgal di zon merah tapi kerja di zon hijau.. lagu manaaaaa lagu tu laaa.. hahah

PKP bukan waktu guru 'berbulan madu'Guru menyediakan bahan pembelajaran menggunakan pelbagaikan platform bagi memastikan murid tidak tercicir. FMTNews PKP Guru

PKP masa terbaik tingkat kemahiran kakitangan, kata agensiPengarah ManpowerGroup, Sam Haggaq berkata majikan mesti mempunyai tenaga kerja yang boleh menyesuaikan diri dengan perubahan. FMTNews PKP Covid19

KKM tanggung kos hantar ubat pesakit kronik sepanjang PKP | The Malaysian InsightKetua pengarah kesihatan berkata pesakit boleh mendapatkan bekalan ubat masing-masing melalui empat cara.

MKN bentang SOP baharu selepas PKP tamatPutrajaya Majlis Keselamatan Negara (MKN) akan mengeluarkan prosedur operasi standard (SOP) baharu selepas Perintah Kawalan Pergerakan (PKP ) fasa dua selesai. Yep. Banyak SOP yang sedang dibincangkan melipatkan operasi selepas PKP, tertakluk pada laporan dari KKM, MKN yg akan decide nanti. Moga dipermudahkan

Tiada ancaman serangan siber agensi kerajaan sepanjang PKP, kata Ismail SabriIsmail Sabri juga berkata indeks jenayah ketika PKP seluruh negara menurun sebanyak 70%. FMTNews PKP IsmailSabri Hi saya mewakili Blind Motivator dengan kerjasama Majlis Alumni Malaysia-Jordan ingin membuat kutipan dana bagi membantu masyarakat yang terjejas akibat daripada PKP walaupun saya oku penglihatan tapi saya dapat merasakan beban yg dihadapi Macam bercanggah dengan kenyataan Ketua Pengarah MKNJPM sebelum ini. Inilah satu contoh jurang komunikasi bila pihak ketiga ambil peranan. saifuddinabd kena tentukan mana satu berita palsu ni. Takkan dua2 betul. Semak sebelum sebar katanya. Tak boleh keluar, memang turunlah! Lepas ni tengok... Berganda lagi naik index

Indeks jenayah turun 70 peratus sepanjang PKP, kata Ismail Sabri | The Malaysian InsightRakyat tidak perlu bimbang mengenai dakwaan kononnya kes jenayah akan meningkat dalam tempoh itu.