Anak gabenor hilang di sungai Switzerland, rakyat Indonesia 'serang' Google Maps

29/5/2022 5:12:00 PM

Eh, macam ni pun boleh ke?

Eh, macam ni pun boleh ke?

Anak gabenor hilang di sungai Switzerland, rakyat Indonesia 'serang' Google Maps

JAKARTA: Warganet Indonesia berlumba-lumba membuat ulasan buruk mengenai Sungai Aare di Switzerland menerusi Google Maps selepas anak lelaki Gabenor Jawa Barat hanyut di sungai berkenaan.JAKARTA: Kedutaan Besar Indonesia di Switzerland memaklumkan operasi mencari dan menyelamat (SAR) anak lelaki Gabenor Jawa Barat, iaitu Emmeril Kahn Mumtadz atau lebih mesra disapa Eril yang hilang di Sungai Aare sejak Khamis lalu masih diteruskan hingga kini.SEPANG: “Pemandu bas ada hubungi saya, minta maaf.SAUDARA PENGARANG, MUTAKHIR ini, akhbar melaporkan jumlah kes penyakit tangan, kaki dan mulut (HFMD) di negara ini adalah pada kadar membimbangkan berikutan peningkatan kes jangkitan di setiap negeri.

Emmeril Kahn Mumtadz, 23, dilaporkan dihanyutkan arus deras ketika berenang di sungai tersebut bersama keluarganya pada Khamis lalu dan masih belum ditemukan sehingga kini.Tinjauan Kompas.Hal ini kerana, berdasarkan beberapa maklumat, kali terakhir Eril dilihat di antara dua pintu air tersebut.com mendapati, ruang ulasan mengenai sungai tersebut di Google Maps dipenuhi dengan komen dari masyarakat Indonesia.Katanya, dia, suami serta keluarganya reda dengan kejadian menimpa Zahida Mohamad Kassim yang juga anak bongsu daripada tujuh beradik itu.Beberapa pengguna internet mendoakan supaya Emmeril atau lebih mesra disapa Eril yang merupakan anak kepada Ridwan Kamil ditemukan segera dalam keadaan selamat.“Operasi SAR kali ini akan menumpukan kawasan di dua pintu air yang menurut saksi, Eril dilihat berada di kawasan itu sebelum hilang,” jelas kenyataan kedutaan seperti yang dipetik CNN Indonesia.Segelintir warganet turut memberikan ‘satu bintang’ mengenai sungai tersebut yang disifatkan ‘melukai hati rakyat Indonesia’.Jangkitan HFMD ini boleh berlaku secara mendadak disebabkan pendedahan kanak-kanak dengan persekitaran berbanding ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Malahan, ada pengguna meletakkan gambar yang tidak berkaitan termasuk iklan menjual motosikal.Beberapa pasukan keselamatan termasuk polis, polis maritim dan bomba turut terlibat dalam operasi tersebut.“Saya tak simpan dendam pun kepada pemandu, malah dengan rela hati saya beritahu polis yang mengambil keterangan.“Tidak semestinya tempat yang cantik tidak bahaya,” tulis seorang pengguna internet.Seorang lagi pengguna menyifatkan sungai tersebut teruk dan memberikan rating satu bintang.Ketika kejadian, Eril sempat menjerit meminta tolong dan beberapa orang yang berada di lokasi kejadian cuba membantunya, namun gagal akibat arus deras.Selain itu, ada juga pengguna yang tidak bersetuju dengan sikap segelintir masyarakat yang dilihat ‘melepaskan geram’ menerusi ulasan buruk.“Dia hantar anak saya ke sekolah.“Kepada rakyat Switzerland, saya minta maaf mewakili warga Indonesia kerana memberikan ulasann buruk mengenai Sungai Aare.Sementara itu, Ridwan dan keluarganya memohon semua pihak mendoakan supaya Eril dapat ditemukan dalam keadaan selamat.DENDA Kadar bilangan hari cuti adalah maksimum lima hari bagi setiap kes atau selama tempoh perakuan yang diberikan oleh mana-mana pegawai perubatan kerajaan atau swasta.

“Anggap sahaja mereka tidak mengetahui hal sebenar dan hiraukan ulasan buruk itu,” tulis seorang pengguna dengan nama Febria Nathania.Febria juga mengingatkan masyarakat supaya tidak memalukan imej Indonesia kerana insiden yang berlaku terhadap Eril adalah kemalangan.“Kami berharap Eril dapat ditemukan segera dan selamat,” kata Ridwan.Bagaimanapun saya belum jumpa lagi sebab dia pun masih trauma..

Read more:
Utusan Malaysia »
Loading news...
Failed to load news.

Anak Gabenor Jawa Barat hanyut di sungai SwitzerlandAnak Gabenor Jawa Barat hanyut di sungai Switzerland Sama ngan vip Msia, rakyat marhaen sklh dlm negeri ank org kayangan g belajar oversea

Anak maut dilanggar bas: Keluarga reda, tak simpan dendam'Pemandu bas pun susah, bas dia kena sita dan sekarang dia di balai. Dia ada hubungi saya dari semalam dan tadi pun ada tanya dah selamat kebumi atau belum anak saya.'

HFMD: Elak bawa anak ke tempat awamSaya mengesyorkan kerajaan mengenakan denda kepada ibu bapa yang menyalahgunakan cuti kuarantin yang diperoleh.

Wanita maut dipercayai dibunuh teman lelaki anak, kata polis | The Malaysian InsightPolis Sandakan berkata suspek lelaki tempatan berumur 31 tahun itu ditahan selepas menyerah diri.

Bila anak sendiri onar, pandai dia diam pula'Tapi nak dijadikan cerita, baru-baru ini, dia pula dihimpit kontroversi. Anak lelakinya, pelakon, dilaporkan kantoi bercium dan berpelukan dengan seseorang....' Kak cik bunga tu makcik bawang malaysia ke Pceramah tu dh komen xtau ker.. cik bunga ni dok dlm gua ker.. 😇 Cukup lha skdar dia komen skit2,,dia dh tahukan..xkn lha dia tu,nk pnggil wartawan ramai2 dtg rumah dia...n nk ckp pasal bnda ni....cik bunga x perlu nk jd astro sgt lah...nk sebar2 kn urusan org punya ...bio kn ja lha dia,,thu lah dia nk buat apa...

Anak Gabenor Jawa Barat hanyut di sungai SwitzerlandAnak Gabenor Jawa Barat hanyut di sungai Switzerland Sama ngan vip Msia, rakyat marhaen sklh dlm negeri ank org kayangan g belajar oversea