Zaman saya, Najib tidak timbul isu doktor kontrak – Tun M - Utusan Digital

Zaman saya, Najib tidak timbul isu doktor kontrak – Tun M

Umnasional, Hartaldoktor

26/7/2021 3:24:00 PM

UMnasional HartalDoktor MahathirMohamad “Saya dapati adalah tidak adil sekiranya doktor terbabit yang sudah sekian lama berkhidmat masih dikekalkan sebagai kontrak kerana sepatutnya, apabila sudah sampai masanya, ia perlu dilantik sebagai doktor tetap'.

Zaman saya, Najib tidak timbul isu doktor kontrak – Tun M

Ahli Parlimen Langkawi itu mendedahkan ketika menjadi Perdana Menteri, doktor kontrak tidak menimbulkan isu berkaitan jawatan kontrak mereka kerana mengetahui akan mendapat perjawatan tetap apabila tempohnya sudah tiba.“Saya dapati adalah tidak adil sekiranya doktor terbabit yang sudah sekian lama berkhidmat masih dikekalkan sebagai kontrak kerana sepatutnya, apabila sudah sampai masanya, ia perlu dilantik sebagai doktor tetap.

“Isu ini timbul apabila mereka merasakan diri tidak dilayan secara adil sejak sekian lama sepertimana doktor tetap sedangkan mereka melakukan tugasan yang sama dengan doktor tetap,” katanya dalam sidang akhbar secara maya hari ini.Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai Hartal Doktor Kontrak berlangsung di 20 buah hospital di seluruh negara bagi menyatakan solidariti terhadap status perkhidmatan kontrak dan meminta supaya kerajaan menyerap mereka semua ke perjawatan tetap.

Read more: Utusan Malaysia »

Concern over sudden spike in cases

PETALING JAYA: Parents are ­worried over the sudden spike in the hand, foot, and mouth disease (HFMD) among schoolchildren, coupled with the increase in dengue cases. Read more >>

Menangguk di air keroh Zaman ko lagi penjawat awam tak terbela.. Buto firaun tun M sebut Najib? Adakah aku bermimpi? Hahaha.. Buka lupa tapi tak ingat... chedetofficial dah lupa atau buat2 lupa? Hari ni kita menang pru15, esok semua dr kontrak kita permenantkan, yak yak yei...

Waktu zaman saya doktor kontrak tak ada masalah, kata Dr Mahathir | The Malaysian InsightMengenai Hartal Doktor Kontrak, Dr Mahathir berkata doktor muda perlu diberi layanan sama rata kerana mereka bertugas sama seperti doktor kanan. Memang la Tun ooii. Masa tu tak ada pandemik mcm sekrg ni. Not for history lesson now.... Swing and miss mr mahathir, swing and miss

Don’t blame lack of investments in healthcare for Covid-19 failure, says Najib | The Malaysian InsightMuhyiddin-led administration responsible for numerous blunders in handling pandemic, ex-PM says. I can only imagine what the billions of RM from the 1MDB scam and thievery could have done to help us....the thief continues to be talking a lot and walking free...NajibRazak Senyaplah pencuri!

Kerajaan batal darurat sebab takut undi Parlimen, kata Najib | The Malaysian InsightBeliau turut mempersoalkan kenapa darurat dibatal awal tanpa pengetahuan sesiapa. Kerajaan buat Darurat pun sebab takut Undi Parlimen. so nothing abt the rakyat laaa .. Aik? Td dalam parlimen senyap ja yb. Kat Parlimen dok kutip bulu ke?..Tk bersuara pon ..senyap macam bapok..Umno ni sama bisa cam PAS..Kaki menganguk dlm air keruh..Menunggang tanpa maruah seumur hidup..

Waktu zaman saya doktor kontrak tak ada masalah, kata Dr Mahathir | The Malaysian InsightMengenai Hartal Doktor Kontrak, Dr Mahathir berkata doktor muda perlu diberi layanan sama rata kerana mereka bertugas sama seperti doktor kanan. Memang la Tun ooii. Masa tu tak ada pandemik mcm sekrg ni. Not for history lesson now.... Swing and miss mr mahathir, swing and miss

Kerajaan komited selesaikan isu doktor kontrak - Utusan DigitalUMnasional parlimen Kontrak tersebut ditawarkan bagi memastikan kesinambungan perkhidmatan dan persediaan untuk mengikuti pengajian kepakaran, selepas mereka melengkapkan tempoh khidmat wajib. Harap bantu mrk ke jawatan tetap, kami perlukan doktor2 sbb Msia ramai pesakit luar tawar kontrak lg...diaorg nk minta serap ke jawatan tetap...baru dpt faedahnya..cuti..pelarasan gaji..bonus dan kemudahan pinjaman perumahan la Menteri oi..

Jangan salahkan Kerajaan PN isu doktor kontrak - Utusan DigitalTIMBALAN Yang Dipertua Pas Johor berkata, ia adalah satu masalah yang timbul akibat kesilapan perancangan kerajaan terdahulu sejak 20 tahun lalu di bawah Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad. Tunggu respon drp atok chedetofficial Legasi kesalahan lampau bukan alasan untuk tidak menanganinya sekarang. Dunia dipenuhi dgn kesalahan lampau tapi ia perlu dan telah bangkit menjadikannya livable for future generations.

PUTRAJAYA: Tun Dr. Mahathir Mohamad memaklumkan isu doktor kontrak yang timbul kebelakangan ini, tidak pernah berlaku pada zaman pemerintahannya dan Datuk Seri Najib Tun Razak. Ahli Parlimen Langkawi itu mendedahkan ketika menjadi Perdana Menteri, doktor kontrak tidak menimbulkan isu berkaitan jawatan kontrak mereka kerana mengetahui akan mendapat perjawatan tetap apabila tempohnya sudah tiba. “Saya dapati adalah tidak adil sekiranya doktor terbabit yang sudah sekian lama berkhidmat masih dikekalkan sebagai kontrak kerana sepatutnya, apabila sudah sampai masanya, ia perlu dilantik sebagai doktor tetap. “Isu ini timbul apabila mereka merasakan diri tidak dilayan secara adil sejak sekian lama sepertimana doktor tetap sedangkan mereka melakukan tugasan yang sama dengan doktor tetap,” katanya dalam sidang akhbar secara maya hari ini. Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai Hartal Doktor Kontrak berlangsung di 20 buah hospital di seluruh negara bagi menyatakan solidariti terhadap status perkhidmatan kontrak dan meminta supaya kerajaan menyerap mereka semua ke perjawatan tetap. Bagaimanapun pada minggu lalu, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan bahawa pegawai perubatan, pegawai pergigian dan pegawai farmasi lantikan kontrak ditawarkan lantikan secara kontrak untuk tempoh dua tahun selepas melengkapkan tempoh khidmat wajib. Kerajaan turut bersetuju melanjutkan pelantikan secara kontrak untuk tempoh maksimum empat tahun ke atas pegawai perubatan dan pegawai pergigian yang diterima mengikuti pengajian kepakaran dalam tempoh kontrak dua tahun pertama. Jelas Penyelaras Pelan Pemulihan Negara, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, kontrak tersebut ditawarkan bagi memastikan kesinambungan perkhidmatan dan persediaan untuk mengikuti pengajian kepakaran, selepas mereka melengkapkan tempoh khidmat wajib.