Covid 19, 'Status', 'Pkp', '72 Jam'

Covid 19, 'Status'

PKP lanjut atau tamat diketahui 72 jam lagi

#KualaLumpur #Covid19 Status arahan PKP sama ada dilanjutkan atau ditamatkan bakal diketahui dalam tempoh kira-kira 72 jam ini selepas ia dilaksanakan sejak 18 Mac lalu.

8/4/2020 4:55:00 AM

KualaLumpur Covid19 Status arahan PKP sama ada dilanjutkan atau ditamatkan bakal diketahui dalam tempoh kira-kira 72 jam ini selepas ia dilaksanakan sejak 18 Mac lalu.

STATUS arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sama ada dilanjutkan atau ditamatkan bakal diketahui dalam tempoh kira-kira 72 jam ini selepas ia dilaksanakan sejak 18 Mac lalu mengekang penularan pandemik Covid-19.

Jika diteliti, rakyat mengharapkan ia tidak dilanjutkan selepas memasuki hari ke-22 pelaksanaan PKP hari ini dan ingin kembali kepada kehidupan normal, namun kerajaan pastinya akan membuat keputusan tepat berdasarkan situasi semasa kes Covid-19 di negara ini.

Sedia beku pengeluaran lesen jual arak Shahruddin says ready to resign as deputy minister to save Bersatu Congo reports fresh Ebola outbreak | New Straits Times

Untuk rekod, Malaysia merekodkan 69 kes sporadik Covid-19 setakat ini, iaitu kes yang tidak diketahui asal usul dan punca jangkitannya, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah.Sementara, sebanyak 170 kes baharu Covid-19 dengan satu lagi kematian direkodkan setakat 12 tengah hari semalam, menjadikan jumlah kes positif 3,963 kes membabitkan keseluruhan 63 kematian.

Kita juga mungkin boleh berbangga apabila indeks jenayah di seluruh negara turun sebanyak 70 peratus sepanjang tempoh PKP namun tangkapan individu yang ingkar PKP di seluruh negara sehingga semalam sudah mencecah 6,451 orang.PETUGAS KKM melakukan pemeriksaan ujian saringan kepada penghuni flat Selangor Mansion. FOTO Aswadi Alias.

Menyentuh mengenai operasi sanitasi awam Covid-19, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata, kerajaan melalui Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) sudah melakukan 666 operasi sanitasi di 79 zon termasuk kesemua 18 Zon Merah.

Dalam tempoh itu, bangunan kerajaan dan Projek Perumahan Rakyat (PPR) turut dinyah cemar termasuk 24,077 unit rumah PPR.Pastinya operasi itu penting kerana kini terdapat satu lagi lokasi di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD), yang terbaru bangunan Malayan Mansion dan Selangor Mansion, Kuala Lumpur.

Sebelum ini, kerajaan melaksanakan PKPD di tiga kawasan iaitu Simpang Renggam, Kluang, Johor; Sungai Lui, Hulu Langat, Selangor, dan Menara City One, Jalan Munshi Abdullah, Kuala Lumpur.Di sebalik segala usaha itu, rakyat dan syarikat korporat turut bersama-sama kerajaan membantu membendung wabak Covid-19 termasuk melalui sumbangan kepada Tabung Covid-19 yang kini mencecah RM22.6 juta untuk disalurkan kepada pihak yang berkenaan.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin melalui hantaran di laman Facebooknya, berkata sehingga Isnin lalu, sejumlah RM5.68 juta dana daripada tabung itu disalurkan kepada Yayasan Kebajikan Negara (YKN) bagi tujuan pembelian barangan keperluan harian untuk disumbangkan kepada mereka yang terjejas akibat wabak itu.

Larang guna telefon pintar sambil berjalan Pekerja marahkan Mark Zuckerberg US foes delight in criticising US as protests flare | New Straits Times

Muhyiddin berkata, sebanyak RM195,000 juga disalurkan atas nama Bayaran Ihsan Kematian kepada 39 waris mangsa jangkitan Covid-19.Tabung Covid-19 dilancarkan pada 11 Mac lalu sebagai usaha kerajaan membantu rakyat yang terjejas ekoran wabak itu.Justeru, Malaysia memerlukan kerjasama dan sokongan rakyat secara keseluruhannya dalam situasi PKP ini bagi mengekang penularan pandemik Covid-19 daripada terus menular atau memberi kesan yang tidak sepatutnya.

Tunaikanlah tanggungjawab sebagai rakyat dengan mematuhi peraturan, tidak menyebarkan berita palsu termasuk di media sosial dan hargailah peranan petugas barisan hadapan yang sedang berjuang demi keamanan dan keselamatan negara.Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 8 April 2020 @ 9:34 AM

Read more: Harian Metro »

Menurut saya, pkp perlu extend, tp blh buat pelonggaran sikit. Blh tak kerajaan hntar students di ipta balik rumah secara berperingkat? at least we are with our family if anything happens. dhanieeshidie Sy mohon sangatlah di lanjutkan pkp. . Tapi kerajaan perlu lebih keras dan tegas. Siapa ingkar ambil tindakan. Kami yg patuh stay at home please. Please

teruskan. Coz kes day by day by second increase doh. Jgn lps ni klo PKP xda diteruskan then kita akan PKP semula.. Rn kat mana? 80% sambung.. lockdown jelah Lanjutinnnnnnn Saranan saya adalah lebih baik disambungkan lagi 14 hari adalah kerana rakyat Malaysia rata-rata semuanya tidak patuh pada arahan dan kebarangkalian untuk kes meningkat secara mendadak, adalah sangat TINGGI dan mungkin menjadikan ia 5 kali ganda !

😂 dh dpt tarikh ni utk dilanjutkan. nk setup mental jap. Lanjutkan jer..biar betul2 wabak ni dh reda...klu x masing2 nk berkumpul jumpa sana sini...bg sy baik dilanjutkan🥰 Jumlah pesakit masih bertambah.. Takkan pkp off... 😥 Of course yg pertama akn trjejas adalah ekonomi aku....ada pro & kontra utk setiap org

maybe ada syarikat yg Bole dah keja Tp kena tgk btul2 kalau syarikat tu lbh Dari 15 org tak perlu dibuka.or bole bergilir2 keja. Skolah Memang susah nak buka sbb Kita takut tak bole nak pantau anak2. Lanjutkan , dekat perlis timbul 5 kes selepas beberapa hari 0 kes sebelumnya. Mungkin lanjutkan lagi seminggu untuk tempoh meredakan keadaan. Yes, ada pihak terkesan dengan tempoh PKP tapi klau Covid - 19 boleh lega dengan makan panadol, boleh la ditamatkan PKP 2 ini.

Teruskan ajerr.. aku pun pelan2 dah boleh belajar borak dengan dinding haa. Sikit jer lagi nak bercium nie. Para Guru jgn bagi apa2 pendapat. Takut kena kecam. Ramai manusia ada penyakit hati. Mohon lanjutkan lagi sebulan... Kalau sambung pliz benarkan yg dh balik kg hr tu pulang ke bandar balik...sebab risau rumah tinggal lama...tolong sgt

Elok la lanjutkan ... bg betul2 dah pulih baru kita hidup mcm biasa balik.. xpelah kita bekorban untk anak2 kita.. untk org tua kita.. Lanjutkan kepada red zone kawalan terkawal ringan green zone Sudah terang lagikan bersuluh. Mesti sambung lagi Better perang btol2 skang..agar kita semua dpat smbut aidilfitri woiii...rasa2 puasa dlm pkp pon tkde maslah..yg mne mniaga bzar tu pls buat cod...

I think should stop but ada SOP. Aku syak orang batak atau jalan kembali jem orang pula bersesak ke sana sini.. nadchann 🙄🙄 please extend. sebab, itulah yg terbaik utk kita semua. stop pkp Lihat pd situasi terkini.. Ada baik nya dilanjutkan. Pastikan -0 covid. Pasti di lanjutkan org Malaysia ni kebanyakan degil lagi nak keluar rumah

Tamat berperingkat ikut zon..zon jingga dan merah org luar langsung dilarang masuk. Dlm pun dilarang keluar. Lanjutkan hgga skhir April hgga betul2 sukses usaha tamatkan rangkaian virus ini! Skrg pun PKP hanya 95% jer berjaya.. msh bnyk degil! Bantulah KKM yg tanggung merawat pesakit ini d hospital! Kerajaan pun dah bg bantuan perihatin bg trmpoh 3 hgga 6 bln kan..Bersabar sikit!

lanjutkan je. dah mula cinta dgn diri sendiri dan rumahku syurgaku. kang 15hb...org berpusu kuar, at the end 30hb x cukup katil hospital. klu kes baru takat 5-10 org leh pikir lg. tp tiap ari kes baru 150-170...naya guys. aku syg nyawa aku, syg kwn2 aku, kesian klu terjangkit. saya tak nampak PKP akan berhenti selepas 14 April ni sbb dengan pertambahan pesakit civid-19 setiap hari skrg ni

Lanjutkan je bagus.. Ada Polis dengan takde Polis pun dorg keluar jugak macam xde pape.. biarkan sampai Disember.. mereput semua dalam rumah tu. Semoga tak lanjutkan lagi. Sesak betul nafas tak keluar rumah ni. Paling² p balcony je 😩

Status PKP diketahui dalam masa 72 jam | The Malaysian InsightIa sepatutnya berakhir 14 April dan kerajaan dijangka membuat pengumuman pada Jumaat ini.

Bantuan diteruskan hingga PKP tamatkualaterengganu BANTUAN barangan keperluan asas oleh kerajaan tidak akan dihentikan walaupun sudah meluluskan Bantuan Prihatin Nasional (BPN).

MKN bentang SOP baharu selepas PKP tamatPutrajaya Majlis Keselamatan Negara (MKN) akan mengeluarkan prosedur operasi standard (SOP) baharu selepas Perintah Kawalan Pergerakan (PKP ) fasa dua selesai. Yep. Banyak SOP yang sedang dibincangkan melipatkan operasi selepas PKP, tertakluk pada laporan dari KKM, MKN yg akan decide nanti. Moga dipermudahkan

Putrajaya akan umum lanjut atau tamat PKP pada JumaatPKP yang bermula 18 Mac lalu, kini memasuki fasa ke-2 dan sepatutnya berakhir 14 April ini. FMTNews PKP

Kesan PKP ke atas rantaian bekalan dikhuatiri cetus kekurangan makananSekatan perjalanan semasa PKP sukarkan orang tengah edar hasil pertanian segar. FMTNews PKP BekalanMakanan Orang tengah kena belajar niaga online Patut jab/agency berkenaan keluarkan pass khas. Kawasan pemereksaan polis/tentera jga patut ada laluan khas utk kenderaan yg termasuk dlm kategori kritikal

Lebih 500 ditahan langgar PKP semalam, kata Ismail Sabri | The Malaysian InsightJumlah itu menunjukkan peningkatan selepas negara catat penurunan tangkapan sejak beberapa hari lalu, kata Menteri Pertahanan.