Fmtnews, Thaipusam

Fmtnews, Thaipusam

MIC sifatkan MB Kedah ‘angkuh, jahil,’ batal cuti peristiwa Thaipusam

Pemimpin tertinggi MIC berkata pembatalkan cuti Thaipusam akan menjejaskan sokongan kaum India terhadap kerajaan Perikatan Nasional (PN) pada pilihan raya umum akan datang.

20/1/2021 6:47:00 PM

Pemimpin tertinggi MIC berkata pembatalkan cuti Thaipusam akan menjejaskan sokongan kaum India terhadap kerajaan Perikatan Nasional (PN) pada pilihan raya umum akan datang. FMTNews Thaipusam

Pemimpin tertinggi MIC berkata pembatalkan cuti Thaipusam akan menjejaskan sokongan kaum India terhadap kerajaan Perikatan Nasional (PN) pada pilihan raya umum akan datang.

-January 20, 2021 11:45 PMPETALING JAYA: Pemimpin tertinggi MIC hari ini menyelar Menteri Besar Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor sebagai “angkuh” dan “rosak” berikutan keputusan beliau membatalkan cuti perisitiwa untuk sambutan Thaipusam di negeri itu.Timbalan Presiden MIC, M Saravanan berkata keputusan Sanusi itu menyerlahkan sikap angkuh dan jahil beliau terhadap penganut Hindu.

Ditahan selepas pukul, ugut mahu sebar video isteri dibogelkan Ismail Sabri as DPM to woo Umno members? Health Ministry: 2,154 new cases bring cumulative total to 310,097

“Sungguhpun cuti Thaipusam adalah budi bicara kerajaan negeri, keputusan (pembatalan cuti peristiwa) itu mempamerkan keangkuhkan kerajaan pimpinan PAS di Kedah,” kata Saravanan dalam kenyataan.Beliau kesal kerana Sanusi tidak mengadakan sebarang rundingan dengan pemimpin pusat MIC yang mewakili kaum India dalam kerajaan Perikatan Nasional (PN).

“Jika MIC di bawa berbincang sebelum keputusan dibuat, sudah tentu MIC tidak membenarkan pelaksanaan keputusan ini,” kata Saravanan yang juga Menteri Sumber Manusia.Sanusi mengumumkan Thaipusam bukan cuti peristiwa untuk tahun ini kerana sambutan perayaan pada 28 Jan itu dibatalkan berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan untuk memerangi Covid-19. headtopics.com

Sebelum ini Kedah, Selangor dan Pulau Pinang saban tahun mengisytiharkan cuti perisitiwa untuk Thaipusam.Susulan Covid-19, sambutan Thaipusam di tiga negeri itu dibatalkan namun cuti peristiwa dikekalkan oleh kerajaan negeri Selangor dan Pulau Pinang tetapi tidak oleh kerajaan negeri pimpinan Sanusi.

Saravanan berkata adalah salah untuk Sanusi menganggap penganut Hindu tidak menyambut langsung Thaipusam kerana Covid-19.“(Covid-19) tidak bermakna kita tidak boleh menyambutnya di rumah. Perayaan ini bukan bertumpu kepada mengunjungi kawan atau ahli keluarga tetapi lebih kepada menunaikan sembahyang dan membayar nazar,” kata beliau.

Saravanan kata kerajaan Kedah adalah yang pertama membatalkan cuti Thaipusam menggunakan alasan Covid-19, meskipun pandemik itu bermula pada awal tahun lalu.Beliau berkata keputusan Sanusi itu akan menimbulkan kemarahan penduduki kaum India yang merangkumi sejumlah besar pengundi di negeri itu.

“Tindakan Menteri Besar Kedah itu akan menjejaskan kerajaan PN pada pilihan raya umum akan datang kerana “luka ini sukar sembuh.”Dalam pada itu, Naib Presiden MIC T Mohan menyifatkan banyak keputusan Sanusi membabitkan kepentingan kaum India “rosak,” dan berbaur politik. headtopics.com

Fikry Ibrahim balik kampung jaga ibu COVID-19 vaccination: Hotline number and website registration now available Pesawah tanam betik, sayur cari pendapatan [METROTV]

“Pandangan dia (Sanusi) rosak sikit. Bagi saya, ia lebih kepada politik untuk cari publisiti,” atanya kepada FMT. Read more: Free Malaysia Today »

Covid-19: Non-M'sian teen among six deaths, says Health DG

PUTRAJAYA: A 17-year-old non-Malaysian male in Johor was among the six Covid-19 deaths recorded on Monday (Feb 22).

MIC mahu kekalkan hubungan dengan PAS melalui PN? 🤔 Seems to be concerned about the votes the party can get rather that what is right. Matlamat dia hilang undi...... bukan bab perpaduan, perlembagaan, hak rakyat dll MIC should challenge this MB for the right of all Indians in Malaysia. Do not let him influence others to the same thing. All Malaysian must be respected regardless of religion and race.

Mgkn suatu hari nanti pakaian SARI diharamkan diKedah krn nmpk perut dan seksi menurut kacamata menteri besar parti sesat. Jd org India berhati2 dlm pru15 YB, He is not going to listen to your voice. Don’t forget MIC practically lost to him on previous controversial MB statement. MB is right its a “cuti peristiwa”so do right things YB, make sure next Kedah state election’s manifesto contain promise wil gazette it as state holiday

So kena lagi? As ling as OnlineMIC stay a lapdog you will never win ppls heart and stand out when others making decision. If you cant put ur feet down and reclaim the glory of MIC (that lasted till Tun SV) then soon it will be a history. Cant even fight with PAS? Aku komen lain , keluar komen yg edited. kita tulis 3 baris ayat, yang keluar di sini di tambah lagi 3 baris! jadi 6 baris. apa ni headtopic!

First of all, 99.99% of the Indian community will not vote for MIC or any of the PN component parties. Jadi soal hilang sokongan kaum India untuk PN memang tak timbul. Perlu buat komen berpaksikan realiti, bukan fantasi. Thaipusam bukan public holiday di Kedah.. Jangan jadi binggai.. Gila ke? Pendemik pun masih nak berpolitik.

Habaq lama dah....hangpa tak Caya... Semua nak politikan ...adakah Hindus sahaja boleh buat apa sahaja diluar undang2 dinegara ini dan sedangkan orang islam nak sembayang jumaat pun dibatalkan biasa je..walau ia amat wajib.. Tok Sara kena kencing dgn Abang Uci ka?...lantak hampa la bila dedak turun masa pru baik balik ..la ni mcm² keluar angkuh jahil ....semua orang politik sandiwara saja jgn tertipu dgn geng politik.

Bila faham Islam hnya atas kopiah dan biji tasbih mcm tuu laaa...otak kurang oxygen bila jdi pemimpin pelbagai kaum dan agama akan menampakkan kejanggalan dan kejeliran Cerita2 dalam kelambu. Bila Abah Cow cakap. Semua cakap YES BOS MB paling sial That mb doesn’t really think on improving well-being of the kedah people, instead finding ways to instigate racial issues

Enough of MIC and MIC leaders claiming to be representing ethnic Indians on behalf of Ruling government. Meh sini orang kampung sekolah takat 11 tahun story tang cuti umum negeri/persekutuan. Jangan plak lupa klik imej, nanti tak sampai ilmu. DatukSaravanan Otak Tuhan bagi guna ! Dah PKP, YDPA dah bertitah. Tak Faham Bahasa Ke ?

PASPusat jangan diam, tolong komen MIC deserve to be treated this way as this party has been bullied and insulted and yet they still want to be pet of BN and PN.... Padannn mukalahhhh...sokong lagi PN yang rasis 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 Sbb engko pun menteri bodoh. Jd menteri tp xde innovation. Pui Baru kau tau kau tu balaci melukut di tepian gantang pada PAS. Tu pun xsedaq lagi. Kesian.

Peduli apa aku! And they say its a party which cares. Prone to bigotry. Humility feigned Tak betul punya lebai Sanusi. Wayar putus agaknya. Mungkin masa batal cuti MB kedah Sanusi Ketum khayal kot!!! mb kedah biadap India dah xsokong MIC lahh.. Pu****ak bod**h PAS mbkedah mb kedah ni dah takde isu lain ke.suka cari gaduh

PAS showed their true colours. Haaa haaa haaa DatukSaravanan sapa yg batalkan cuti? Kau dpt info dari mana? OnlineMIC ada penyokong Ka kat Kedah? Berapa kerusi korang Ada? Jgn jadi bangang...dpt maklumat dgn Telus supaya anda tak bangang kalau kau nak buat sangat sila lah buat dirumah kau, kumpul reramai kt situ lah

Tiada kerusi di Kedah..jgn.besar kpala MIC Sara, xde group whatsapp ke? Btw sokongan terjejas? Jap, ade sokongan ke at the first place? Berani ka nak tanya....pirah! How can you cut the holiday? Kita ni negara berbilang kaum... Janganlah rosakkan perpaduan negara ni wahai PAS PASPusat jangan gugat keharmonian negara serta wat porak peranda dalam negara wahai² lebai² serban haprak pund*k...