Covid 19, 'İngkar', 'Pkp', 'Covid19'

Covid 19, 'İngkar'

Masih ramai yang degil

#KualaLumpur #Covid19 Enam hari lagi sebelum PKP berakhir, kebimbangan tercetus apabila statistik kes ingkar arahan itu menunjukkan peningkatan.

9/4/2020 3:24:00 AM

KualaLumpur Covid19 Enam hari lagi sebelum PKP berakhir, kebimbangan tercetus apabila statistik kes ingkar arahan itu menunjukkan peningkatan.

HARI ini masuk hari ke-23 Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksana di negara ini bagi mengekang penularan wabak Covid-19, namun menjelang enam hari lagi sebelum perintah itu berakhir, kebimbangan tercetus apabila statistik kes ingkar arahan itu menunjukkan peningkatan.

Malah kenderaan di jalan raya juga didapati semakin meningkat.Setakat semalam, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mendedahkan tangkapan individu yang melanggar arahan PKP meningkat 13 peratus atau 454 orang pada Selasa, berbanding 403 (Isnin).

Mimi Lana reda putus cinta dengan Syafiq Kyle Socso: Job losses increase by 42pct in Q1 | New Straits Times Kaitan takwa dan puasa enam

Selain itu kawasan yang dikategori zon merah Covid-19 turut meningkat kepada 23 lokasi seluruh negara, selepas daerah Sepang di Selangor dan Kota Samarahan, Sarawak mencatat kes lebih 41 pada Selasa.Sehingga kini empat lokasi dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat (PKPD) membabitkan Simpang Renggam (Johor), Hulu Langat (Selangor) dan tiga bangunan di Kuala Lumpur iaitu Menara City One, Bangunan Selangor Mansion dan Malayan Mansion.

Dalam pada itu, setakat semalam tiga negeri terus mencatat jumlah kes positif Covid-19 tertinggi iaitu Selangor (1,078 kes), Kuala Lumpur (685 kes) dan Johor (496 kes).Jika diteliti perkembangan situasi itu, PKP yang dijadualkan berakhir Selasa depan tidak mustahil akan dilanjutkan.

Susulan peningkatan kes ingkar PKP, Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengambil langkah lebih tegas dengan mengenakan kompaun RM1,000 terhadap individu ingkar PKP, bermula semalam.Setakat semalam seramai 166 pesakit disahkan pulih, manakala 156 kes baharu direkodkan menjadikan keseluruhan kes positif Covid-19 di Malaysia ialah 4,119 kes, dengan 65 kematian.

Read more: Harian Metro »

Bagus jgk rmi yg msh berdegil dan nak buat amal jariah bayar 1k denda kepada kerajaan..lagi rmi lg bgs..MuhyiddinYassin IsmailSabri60 Roadblocks merata ada..camana bolih lepas..herankan.. semoga yang degil tu mati je lah senang.. tinggalkan yang tak degil je kat malaysia ni.. Mohon pihak berkuasa lagi tegas lagi keras untuk nasihat dan amaran sudah habis dan kerajaan kena lagi serius keras tegas

rasanya malaysia kene import polis2 dari negara india. biar diaorg hayun je dengan rotan. Ha raya la kita semua dia rumah yaaa.... Susah2 sangat, sambung tempuh PKP 2 minggu, total lockdown. ATM antar bekalan makanan. Pasti putuskan rangkaian Covid19 dan dapat kesan sekiranya ada yg dijangkiti Kalau arahan pkp pun semua payah nak ikut ni kan pula nak tamatkan pkp..lagi berpusu2 la memasing nanti buat macam tiada apa..risau pada anak2 yang sekolah..harap gov teruskan lagi pkp ni dan perketatkan lagi arahan sebab banyak kawasan merah baru yang wujud ni

Kadang² driver² lori ni bukan degil tapi dah syarikat suruh keje terpaksa akur walau nyawa jadi taruhan, macam ayah saye terpaksa keje walaupun saye dan abg long x bagi, kate ayah dah tugas dan tanggung jawab, yng degil orng keluar tanpa urusan keje En_White_Bird Saya harap perdana menteri MuhyiddinYassin dapat melanjutkan tempoh PKP sebulan lagi atau lebih. Tkasih

🤦🏻‍♀️😔😰🇲🇾😰😢 Yg ingkar PKP. Tangkap. Denda rm 10 ribu. atau penjara 5 tahun atau kedua2nya. Tarik balik BPN. Aku dah cakap buat macam india !! Pegang rotan sorang2 ! Ahahaha Pengkhianatan. Tembak mati pada yg degil hbis cerita... Tarik lesen..denda..masuk penjara duk dlm tu smpi covid habis Tak tahu nak kata apa. Nanti disebabkan mereka yang degil ni menyebabkan orang lain ada keperluan mendesak utk keluar rumah,tak dpt meneruskan perjalanan.

Takyah bimbang sangat.. lanjutkan lagi bagi berakal semua masyarakat yang degil.. kalau tidak Lepas Ramadhan/Syawal kes mesti naik.. ambil ikhtibar dari Italy dan US Yg masuk jail lagi ramai dari yg masuk hospital 🤔🤔 Bodoh la sapa yg degil ni, org smua nk cepat kembali kepada kehidupan asal la mangkok...jangan degil boleh tak...

Do Wuhan tiada Berita seperti ini mujur saya tak Ada kereta Dan tiada motosikal aku hairan la kenapa rakyat Malaysia ni masih berdegil nak keluar juga aku cadangkan pihak kerajaan laksanakan PKPD di seluruh negara selama seminggu sesiapa yg engkar arahan pihak keselamatan diberi kuasa utk sebat dgn rotan di bontot

We need fully ATM . Makin hari makin banyak kereta atas jalan . Bukan makin berkurang Ingkar samb blk PKP tp hukuman pn kena bg double lah...xpayah byr denda2 dah..buat mcm POW...letak satu tmpt pusing lah kt situ smpi sebulan...mknan bg ja sup kosong dgn nasi kosong Mereka yang ingkar arahan sememangnya mencabar pihak penguatkuasa PKP. Wajarnya PDRMsia bertindak tegas.

Ingt budak skola je xdgr cakap. Rupanya smua golongan. Lulz Mesti bersebab tuu... Ada kajian tak❓ Nape susah sngt nk ikut arahan.. Fikir kn lah bersama... Jgn jd kepala batu.. Tanpa reason kukuh, rm1000 setiap seorang saman. Tu pun susah ke? betull. tgok mcm ramai sgt x girau pkp. apabila hukuman penjara ign dihapuskan.

Sebat pasti berkesan Kompaun je semuaa yang lalu roadblock tanpa tujuan yg munasabah, yg degil2 ni punya pasal, kami yg dengar arahan ni kena sekali, punca rakyat degil ni lah PKP berlanjutan and kes meningkat Hak asasi la katakan.. Kes terbaru tak surut2 lgi bertambah lgi ade .... lanjut lgi PKP 1. jadikan lebuhraya satu lorong. 2. hanya kenderaan tanpa penumpang di benarkan. 3. pereksa lori bonded, canvas penuh jika ada penyeludupan.

Kan dah ckp tembak terus Apa lagi kenakan tindakan dan tambah sekatan. Sepanjang pemerhatian saya sepanjang jalan sungai Buloh hanya ada satu sekatan di depan Petron.Tiada sekatan dari Merbau Sempak ke Paya Jaras , Kundang ke Bandar Baru , Kuang ke Kg Melayu Batu 13. Antara virus Covid-19 dan manusia. Susah lagi hendak kawal manusia 🤣

Masih degil tak hirau Covid-19, ribuan penduduk bersesak sambut kepulangan peserta liga dangdutKumpulan yang ramai itu tidak peduli arahan penjarakkan sosial ketika penularan wabak Covid-19 semakin serius. FMTNews FMTOhsem Indonesia EvaYolanda Covid19 Ignorant or couldn’t care less There are ignorant indeed Some communities r jz fortunate 2 hv higher resistance, even immunity against d virus.

Covid-19: Tiga PKPD masih catat peningkatanputrajaya Tiga daripada empat kawasan dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) terus merekodkan peningkatan kes positif jangkitan Covid-19.

'Masih tercari-cari ibunya'“ANAK bongsu kepada arwah kakak selalu panggil saya mama, walaupun dia tidak faham apa yang sedang berlaku, saya tahu dia rindukan ibunya,” kata Noorlyana Hasan, 25, ibu saudara kepada lima beradik yatim piatu yang kematian ibu bapa mereka akibat kemalangan.

Penyebaran koronavirus melalui udara masih dalam kajian | The Malaysian InsightIa diharap dapat membantu terutamanya pihak hospital dalam mengambil langkah proaktif untuk mencegah transmisi virus Covid-19.

4 kluster masih ada kes positif baharuputrajaya covid-19 EMPAT kluster jangkitan Covid-19 yang dikesan di negara ini masih mempunyai kes positif baharu hasil ujian saringan dilakukan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Pesalah ingkar PKP dikompaun RM1,000 mulai hari iniPesalah diberikan tempoh masa 2 minggu untuk menjelaskan kompaun dan jika gagal menyebabkan mereka akan dituduh di mahkamah. FMTNews PKP TOLONG JANGAN KELUAR. INI HADIAH DARI KERAJAAN PN u turn lagi RM1000 dan lepas! 😂. Ini lah akibatnya dengar sangat desakan NGO dan Persatuan Lawyer buruk. Dorang ini tak belajar dgn apa yg terjadi di Europe?