Fmtnews, Hotel 5bintang, Kuarantin, Covid 19

Fmtnews, Hotel 5bintang

Kuarantin di hotel 5 bintang ibarat 'penjara tanpa kad kunci', kata wanita

Tidak dibenarkan tinggalkan bilik, hidangan juga tak menyelerakan.

8/4/2020 8:27:00 AM

Tidak dibenarkan tinggalkan bilik, hidangan juga tak menyelerakan. FMTNews Hotel5Bintang Kuarantin Covid19

Tidak dibenarkan tinggalkan bilik, hidangan juga tak menyelerakan.

Bilik yang diduduki Alice di sebuah hotel di Petaling Jaya.PETALING JAYA: Bagi kebanyakan orang, gambaran dikuarantin selama 2 minggu di hotel bertaraf 5 bintang menimbulkan imej santai sambil memakai jubah mandi, dengan pelayan membawa teh dan kuih-muih dalam dulang ke bilik yang dihampar permaidani tebal.

YOURSAY | Did Mahathir betray those who voted for him? Ziarah Aidilfitri sudah tak dibenar Guna dron pantau kampung

Tetapi bagi Alice, 36, yang dikuarantin di salah satu hotel mewah itu sebaik tiba dari London, mengatakan keadaan sebenar sama sekali tidak seperti yang dibayangkan.Bilik seluas 291 kaki persegi itu dirasakan seperti “penjara tanpa kad kunci”, katanya kepada FMT.

Alice, yang bertugas sebagai perunding IT di UK, tiba di KLIA awal pagi Ahad. Dia disembur semburan nyahjangkit di landasan sebelum disoal pegawai kesihatan.Beberapa jam kemudian, sebuah bas dari jabatan penjara tiba untuk membawa dia dan 25 orang lain ke hotel. Di sana, mereka berjalan melepasi askar bersenjata di ruang legar sebelum dibawa ke bilik masing-masing.

“Saya harap mereka benarkan kami berjalan di koridor dari semasa ke semasa, supaya kami dapat melakukan sedikit senaman,” katanya.Tetapi ia cuma harapan kerana mereka tidak dibenarkan meninggalkan bilik walaupun untuk mendapatkan makanan. Sebaliknya, makanan diletakkan di luar pintu bilik dan perkhidmatan bilik tidak dibenarkan walaupun Badan Pengurusan Bencana Nasional (Nadma) membenarkan memesan makan di luar waktu makan biasa.

Antara hidangan yang diterima Alice.Makanan yang disediakan tidak menyelerakan, kata Alice, menggambarkan sayur-sayuran yang terkulai dan potongan buah-buahan dalam tin. Sementara minuman pula, Alice diberi 7 botol kecil. Katanya, pegawai kerajaan memberitahu ia akan ditambah seminggu sekali.

“Bilik tidak besar dan anda tidak banyak berjalan. Saya tidak boleh memesan perkhidmatan bilik, dan saya sangat ‘jet lag’ (gangguan ritma harian).“Ini hari ke-3 dan saya hampir tidak dapat bertahan,” katanya kepada FMT melalui telefon semalam.Alice pulang ke Malaysia kerana tiada keluarga di UK dan bapanya bimbang tentang peningkatan jumlah kes di sana.

Dia juga mahu bersama ayahnya yang berusia 71 tahun.Tetapi Alice masih mempunyai 2 1/2 minggu lagi sebelum dapat bersatu dengan bapanya, dan katannya tidak banyak yang boleh dibuat apabila hanya berkurung dalam bilik hotel.“Dengan hanya 5 saluran di TV, kebanyakannya saluran berita yang berterusan melaporkan mengenai koronavirus, saya fikir saya akan murung.”

Covid-19: No more Hari Raya visits from Monday (May 25) Covid-19: 106 kes aktif di Hulu Langat Syawal paling bermakna

Rakyat yang pulang dari luar negara mesti ditempatkan di pusat kuarantin selama 14 hari sebagai sebahagian daripada usaha kerajaan untuk membendung penyebaran Covid-19.Pusat-pusat ini termasuk hotel mewah seperti Hilton dan Sheraton.Kerajaan pusat menyediakan peruntukan sebanyak RM150 bagi setiap individu untuk makanan dan penginapan.



Read more: Free Malaysia Today

Kalau nak selesa bayar sendirilah, aku ingat pihak Hotel boleh sediakan Life is more precious than some inconveniences Bagus kuarantin dlm lokap kalau byk songeh Kpd yg belum balik, jgn lah balik kerana ini akan terjadi kpd kamu juga. Kalau balik nanti banyak komplen pulak. Kamu semua hanya fikir diri tanpa sedar disebaliknya ada Org2 yg meninggalkan keluarga utk melayan kamu semua dr doktor,polis,tentera, driver bus & hotel staff

Nak selera ke nak sihat? Ada yg kena kuarantin depress sbab tkut kena covid...ni komplen tak ble bersenam n komplen pla mknan...besyukur la nak Bersyukur Kenapalah tak reti bersyukur masih ada nyawa...hmm... Ni pun nak complain ...... Never appriciate what people give free.... Sacrifice sikit utk diri sendiri and others .. 14 hari je .. sabaq

Jangan jadi seperti Alice... Nak selesa lps habis covid k... Skrng ni janji hidup, dan virus xtersebar sudah la.. Jgn cepat melatah klu kita berada ditempatnya , ketika itu baru komen Ok. Boleh pindah kan dia duk sama gelandangan sana. AnnuarMusa KKMPutrajaya Elok buat je rumah panjang kat slump mana2 utk org yg macam ini perangainya. Duit byr hotel ni org lain boleh makan berbulan-bulan. Di ngra2 miskin org kuarantin kat rumah buruk, air bersih pun takde

Tidak sempat ambil BPN, dua sahabat maut dipanah petirsik “Pagi tadi Idrus Ahmad, 35, beritahu yang dia tidak sempat mengambil wang Bantuan Prihatin Nasional (BPN) yang diberi kerajaan yang dikongsinya dalam kumpulan WhatsApp kami,” kata Mohd Shafiq Shafihardin, 25. إنا لله وإنا إليه راجعون. اللهم اغفر له وارحمه وعافه واعف عنه Innalillahiwainnailaihirojiun.. Al fatihah innalillah.. memang bahaya rehat bawah pokok time ribut petir.. 😥

Covid-19: 69 kes jangkitan tidak diketahui puncaputrajaya Sebanyak 69 daripada 3,963 kes positif Covid-19 yang direkodkan di negara ini sudah diklasifikasikan sebagai sporadik atau tidak diketahui punca jangkitan. mesti xnak bgtau ni Gelombang 5G dellanadzri Teori penularan dan jangkitan COVIDー19 saya betul?

Zoo Negara ambil langkah pastikan haiwan tidak dijangkiti Covid-19 | The Malaysian InsightPengarah Veterinar Zoo Negara Dr Mat Naim Ramli berkata pihaknya meminimumkan pergerakan penjaga zoo ke kandang dan waktu bekerja dihadkan hanya 4 jam sehari.

Sultan Kelantan berkenan emolumen diraja tidak dibayar selama 6 bulan | The Malaysian InsightSultan Muhammad berharap emolumen dapat digunakan bagi bantu kerajaan negeri tangani kesan Covid-19.

Pekerjaan dalam sektor tidak formal berkembang lebih pantas | The Malaysian InsightKajian KRI mendapati sebanyak 1.4 juta pekerja tidak mendapat perlindungan dan kelebihan sewajarnya seperti cuti sakit dan dana persaraan.

Tidak galak guna kekerasan - Ketua Polis Negarakualalumpur “Kami sendiri (pihak polis) tidak suka menahan orang tetapi undang-undang itu bertujuan menjaga kepentingan seluruh rakyat Malaysia dan ia bukanlah satu keseronokan.” - Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador. Harapnya rakyat seharusnya telah mengetahui dan faham dengan bahaya Covit19..ianya untuk semua rakyat dan negara tak kira kaum atau parti.