Fmtnews

Fmtnews

Kerajaan mahu hantar usahawan berminat belajar ke Jepun, kata Mahathir

Kerajaan bercadang mencari individu berminat untuk dihantar ke Jepun bagi mempelajari model perniagaan di negara itu.

26.1.2020

Kerajaan bercadang mencari individu berminat untuk dihantar ke Jepun bagi mempelajari model perniagaan di negara itu. FMTNews chedetofficial

Kerajaan bercadang mencari individu berminat untuk dihantar ke Jepun bagi mempelajari model perniagaan di negara itu.

By - January 26, 2020 12:52 PM Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad pada acara sambutan Tahun Baru Cina di Dewan Hokkien Klang hari ini. Turut kelihatan Menteri Kewangan Lim Guan Eng dan Dr Siti Hasmah Ali. SHAH ALAM: Kerajaan sedang mengenal pasti usahawan yang berminat dalam beberapa bidang perniagaaan untuk dihantar ke Jepun bagi mengubah corak kehidupan mereka. Perdana Menteri, Dr Mahthir Mohamad berkata, kerajaan juga mengenal pasti beberapa perusahaan di Okinawa, Jepun yang mempunyai potensi untuk dijalankan di Malaysia. Katanya, kerajaan bercadang mencari pihak yang berminat untuk dihantar ke negara matahari terbit itu untuk mempelajari model perniagaan di sana. “Saya baru-baru ini ke Okinawa dan telah mengenal pasti beberapa bentuk perusahaan yang boleh diusahakan oleh kita di Malaysia. “Saya ingin cari orang yang berminat untuk dihantar ke Okinawa dan tempat lain di Jepun untuk belajar perniagaan di sana,” katanya ketika berucap pada program Nak Ubah Hidup (Nuh) 2020 di Pusat Konvensyen Setia City di sini, hari ini. Dalam ucapan sama, Mahathir berkata, beliau ingin melihat lebih ramai penduduk luar bandar berjaya dalam bidang perniagaan. “Kita lihat antara bandar dan luar bandar kekayaan amat berbeza. Orang di bandar biasanya kaya, luar bandar biasanya miskin,” katanya. Mahathir berkata, masyarakat juga tidak harus terlalu bergantung pada pekerjaan makan gaji sahaja jika mahukan pendapatan lebih. “Kita harus ingat bahawa rezeki datang daripada perniagaan. Kalau nak makan gaji takat itu sahajalah, tapi kalau nak meniaga boleh jadi jutawan jelas nampak di sini,” katanya. Sejak menjadi perdana menteri buat kali kedua berikutan kemenangan Pakatan Harapan (PH) yang diketuainya pada pilihan raya umum ke-14, Mahathir telah beberapa kali ke Jepun, termasuk Okinawa baru-baru ini bagi melihat model perniagaan negara itu. Hadir sama Dr Siti Hasmah Ali, Menteri Pembangunan Luar Bandar, Rina Harun. Subscribe to our newsletter and get news delivered to your mailbox. Read more: Free Malaysia Today

chedetofficial Berminat holiday,merayap atas wang ringgit rakyat Msia..ade yg ramai,.Sampai skrg cube namakn berapa owg yg dihantar bertahun tahun oleh Govt..berjaya dn menolong menjayakn community masing2?!..chedetofficial guanenglim anwaribrahim MSabu_Official raishussin rafiziramli chedetofficial But i thought western countries are better in business compare to Japan

chedetofficial How to apply?

Sukar kekal prestasi indeks rasuah kerana tiada majoriti besar, kata PM | The Malaysian InsightKerajaan bermasalah tunaikan janji dalam manifesto yang perlu pindaan perlembagaan, kata Dr Mahathir.

Tiada rancangan larang pelancong China ke negara ini, kata Dr Mahathir | The Malaysian InsightPerdana menteri percaya peningkatan kawalan di pintu masuk negara sudah memadai untuk mencegah penularan wabak berkenaan setakat ini. Kerajaan harus bertindak pantas dan tegas. Peka akan sentimen semasa rakyat. Aku risau rakyat akan bertindak atas kapasiti sendiri. ialah.... beliau doktor, tak kesa orang lain. Beliau lebih selamat dengan berbagai obat.... Orang biasa macam mana.....minum lah berbagai campuran SPICES.... Sup di panggil orang India : Rasam. Senang je di dapati di kedai makanan India waktu makan tenggah hari. Minum sebagai Sup Tolonglah fikir pasal rakyat...penyakit ni bukan main2 boleh bawa maut ..jangan ambil sambil lewa

Malaysia tak kaji semula pengecualian visa pelancong China | The Malaysian InsightPengecualian itu dibuat sewaktu kes jangkitan koronavirus berlaku, kata Dr Mahathir.

Walau tidak dijemput sertai kerajaan, PAS teguh sokong Dr Mahathir | The Malaysian InsightSetiausaha agung PAS berkata jemputan menyertai PH harus dari jalur rasmi gabungan parti kerajaan itu. 'Lalang Yang Setia' Drama baru di Astro Ria Nak beli ferari la tu.. pas is day dreaming, majority never voted 4 U 👿

Apa pun Dr Mahathir cakap, rakyat yang buat keputusan, kata Najib | The Malaysian InsightApa pun Dr Mahathir cakap, rakyat yang buat keputusan, kata Najib Sgt setuju dg Najib, apa shj Najib cakap dan kutuk TM, rakyat yg buat keputusan tumbangkan Umno BN dlm piliharaya ke 14.

Jangan biarkan perkara remeh gugat keharmonian kaum, kata Dr Mahathir | The Malaysian InsightRakyat perlu berwaspada dengan penghasut yang mempunyai agenda jahat bertujuan memecah-belahkan keharmonian kaum. Sendiri mulut tak jaga mana nya tak tergugat keharmonian.



IGP reveals Jho Low was in Wuhan, tells him to come back even if infected

Ali Puteh terkilan kenyataan kakak ipar

Wanita MCA slams PAS gov't on 'no women singing for men' rule

Leaders must show excellent capability, avoid having integrity questioned - Dr M

Indonesian minister suggests ‘the rich’ should marry ‘the poor’ to reduce poverty rate

Rosmah trial: Saidi told me RM5m was for ‘RM’ - witness

Datasonic exec: RM6m for Zahid wouldn't have happened if not DPM

Write Comment

Thank you for your comment.
Please try again later.

Latest News

News

26 January 2020, Sunday News

Previous news

Petisyen gesa halang warga China masuk ke Malaysia dilancar

Next news

Govt wants to send Msians to Japan to learn their business models
Anwar: Don't pressure Dr Mahathir and I over power transition Kabinet bincang larangan kemasukan pelancong China Second batch of Malaysians in Wuhan to return Tuesday Discussion on policy to deal with fake news related to race, religion underway Forest reserve being degazetted to prevent bush fires, says Selangor MB | The Malaysian Insight Gobind condems criminal intimidation made against Guan Eng Gigit tangan, tendang kaki selamatkan diri Govt mulling evacuation of Indonesians from Diamond Princess German gunman kills nine in attack on migrant bars Coronavirus cases on Japan cruise ship rise to 634: Ministry Tiga cara taubat diterima Degazetting proposal due to lack of virgin forest element, says Selangor MB
IGP reveals Jho Low was in Wuhan, tells him to come back even if infected Ali Puteh terkilan kenyataan kakak ipar Wanita MCA slams PAS gov't on 'no women singing for men' rule Leaders must show excellent capability, avoid having integrity questioned - Dr M Indonesian minister suggests ‘the rich’ should marry ‘the poor’ to reduce poverty rate Rosmah trial: Saidi told me RM5m was for ‘RM’ - witness Datasonic exec: RM6m for Zahid wouldn't have happened if not DPM 'Saya dahaga publisiti? Sangat kelakar...' - Aliff Syukri Freshly fired man sets fire to car Covid-19 outbreak likely to peak by next month Come back, we'll take 'good care' of you if you have Covid-19, IGP tells Jho Low Probe zoomed in on MH370 pilot's 'opposition links', Najib reveals