Jual MyKad: Peguam bantah kes ke Mahkamah Tinggi

  • 📰 hmetromy
  • ⏱ Reading Time:
  • 33 sec. here
  • 2 min. at publisher
  • 📊 Quality Score:
  • News: 16%
  • Publisher: 51%

Malaysia Headlines News

Malaysia Latest News,Malaysia Headlines

georgetown Pasukan pembelaan kes enam individu terbabit dalam sindiket pengeluaran dan penjualan sijil kelahiran serta MyKad secara tidak sah kepada warga asing mengemukakan bantahan untuk tidak memindahkan kes itu ke Mahkamah Tinggi, hari ini.

Peguam Mohd Hisham Mohd Nazir yang mewakili Penolong Pengarah JPN Pulau Pinang, Mohd Faizul Arifin memaklumkan kepada mahkamah untuk membantah permohonan itu ke Mahkamah Tinggi dan meminta kes dikekalkan di Mahkamah Sesyen.

Mahkamah kemudian menetapkan 26 dan 27 September ini untuk sebutan semula kes bagi membolehkan barisan peguam bela yang mewakili enam tertuduh mengemukakan hujah masing-masing. Selain Mohd Faizul dan Lai, empat lagi tertuduh adalah Loh Chan Cheong, 34, Chien Guan Chai, 36, Yap Cheng Wah, 44, dan Mohd Faizal Tan Abdullah, 56.

Sementara itu, Chan Cheong, Chin Wah, Cheng Wah, Guan Chai, dan Mohd Faizal didakwa kerana menjual kad pengenalan dan sijil kelahiran atas nama Ewe Chor Beng, antara 1 Mac hingga 31 Mac lalu, di mana mereka didakwa mengikut Seksyen 26E Akta Antipemerdagangan Orang dan Antipenyeludupan Migran 2007 .

 

Thank you for your comment. Your comment will be published after being reviewed.
Please try again later.

Rsn rayer.. yb dap bela pengkhianat negara..malaysia bersih la sgt

Kalau diorg ni terlps tak tau la ckp apa lagi!

Should return all the corrupt money for buying the IC and send back if they don't have valid visa.

patut pngkhianat2 negara smua kna dilucutkn kewarganegaraan pas2 anta duk kat pulau jerejak nun,xblh kuar smpai 1 tmpoh,brgantung pd kesalahan..

Dah tak de kerja lain diorang ni

x nk kemuka kn ke mahkamah tggi sbb depa nk juai pd pendatang cina yg baru mai la..depa takut pru akan dtg depa x menang

semurah itu maruah negara dijual dekat orang luar. Harap orang macam ni tak dak pengikut dalam generasi aku

ehhhh biaq la naik hi court!!nak bela APA!!dasar pengkhianat!!

Kalu dah bersalah tu semua nk dibantah, masa lakukan keje jahat x fikir pjg

puih Jelutong,kes cmni boleh plak nk jd hero

OKT dh start main wayang dh

pengkhianatnegara

Pengkhianat negara

Dasar pengkhianat negara betul manusia bang*** ni

Banyak sangat mkn duit. Smpai perut pun londeh

Klu dicontohi negara lain, bila disebut kes khianat Negara, peguam sendiri takkan mewakili mana2 OKT. Hukuman penjara selama 7 tahun tidak akan membawa makna sekalipn banding MyKAD yg terjual pd mungkin beribu warga asing.

Mohon tembak pengkhianat negara ini

This has gone to far. Don’t let go the thinnest things. Aggressive actions must be apprehended!!

Anjinggggg...

ada jugak peguam yang bela pengkhianat negara ni..

Kerana duit kau jual negara

Kes berat kot ni...

Jgn kasi lepas ini semua pengkianat negara

'Malaysia Bersih' kasi bersih penyangak2 ni..

Aku masih xpaham kenapa kes mcm nie masih masuk mahkamah? Dorg semua patut ditahan mengikut akta sosma nie kes keselamatan negara

sampah..

aiik, peguam bela JPN pengkianat negara mungkin terlibat sama kerana menghalang kes ke mahkamah tinggi. tunjukkan muka pengkianat tu, terutama yg pangkat dato gambar terima pingat.

Ada hati nak buat laporan ... kau jual kerakyatan lah sial! Kau ingat negara ni apa? Bukit sampah ke? Sial punya manusia!

Ptot lah perut boroi hm mnjwab la nnty ye

BANGSAT...

Bangkai ni semua

Buang je lah kerakyatan dia lepas tu campak ke laut.

Cina Penang loo punya kerje..

'R S N Rayer yang mewakili tertuduh kedua, Datuk Lai Chin Wah memohon mahkamah..'. Jelutong jd pasukan pembelaan. Patutla

'Sihat²' belaka semuanya ek... huh!

Kurang ajar .....lucut kewarganegeraan

Bawa je ke mahkamah tinggi

Dah makan duit juta2 boleh plak xmau pindah p mahkamah tinggi. Harap dapat bagi hukuman seberatnya

Pengkhianat negara..

Dan bermulalahhhhh cara2 melambat dan melupakan apa yg brlaku.

jika peguam menyebelahi pesalah.. dia pun sepatutnya di caj bersubahat

njir

Peguam mana la yg bebal ni . ada jugak peguam nk bela pengkhianat2 ni . Bodoh

Maling2 kecil dihakimi.. Maling2 besar dilindungi.. MARJINAL SONG

Tahu laaa lak nak bantah anjing patut lucut je warganegara ni kalau kat siam kena tembak dh

Fxck bitch !

Pengkhianat negara

We have summarized this news so that you can read it quickly. If you are interested in the news, you can read the full text here. Read more:

 /  🏆 26. in MY

Malaysia Latest News, Malaysia Headlines

Similar News:You can also read news stories similar to this one that we have collected from other news sources.

Elak isu jual Mykad berulangKUALA LUMPUR 17 Sept. - Kerajaan digesa supaya bertindak lebih tegas dan teliti dalam memastikan insiden membabitkan penjualan sijil lahir dan Mykad tidak lagi berulang pada masa depan.
Source: UMonline - 🏆 27. / 51 Read more »

Kes jual sijil lahir, MyKad disebut semula hari ini | The Malaysian InsightIa melibatkan enam lelaki termasuk seorang penolong pengarah Jabatan Pendaftaran Negara Pulau Pinang.
Source: msianinsight - 🏆 8. / 63 Read more »

Kes jual sijil lahir, MyKad disebut semula hari ini | The Malaysian InsightIa melibatkan enam lelaki termasuk seorang penolong pengarah Jabatan Pendaftaran Negara Pulau Pinang.
Source: msianinsight - 🏆 8. / 63 Read more »

Pemandu lori nafi menyamar polis, cabul dan rogolkuantan Pemandu lori dihadapkan ke Mahkamah Sesyen dan Mahkamah Majistret Kuantan atas 12 pertuduhan membabitkan kes rogol, cabul, menyamar polis dan samun sejak Jun lalu. Marah betul Hmetro, sampai babikan OKT. Tahniah anak muda.
Source: hmetromy - 🏆 26. / 51 Read more »

Badan Peguam gesa polis adil siasat kes fitnah Zakir, wakil rakyat | The Malaysian InsightBadan Peguam gesa polis adil siasat kes fitnah Zakir, wakil rakyat
Source: msianinsight - 🏆 8. / 63 Read more »

Najib mohon periksa mataPROSIDING bicara kes skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) membabitkan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, hari ini akan berhenti rehat awal bagi membolehkan beliau berjumpa doktor pakar berhubung masalah matanya. 🤦‍♂️ mata
Source: hmetromy - 🏆 26. / 51 Read more »