Ibu tunggal rayu bantuan tiga anak OKU

8/4/2022 2:15:00 AM

Seorang ibu tunggal di Simpang Tiga memohon bantuan pihak yang berkenaan untuk menampung keperluan tiga anaknya yang merupakan OKU.

Saizana Ermah Hamdan, 35, menjaga tiga anaknya iaitu Muhammad Emariz Adam, 10; Aaira Syifaa, 5; Muhammad Afnan, 4, yang kesemuanya mengalami masalah pendengaran.

Seorang ibu tunggal di Simpang Tiga memohon bantuan pihak yang berkenaan untuk menampung keperluan tiga anaknya yang merupakan OKU.

Saizana Ermah Hamdan, 35, menjaga tiga anaknya iaitu Muhammad Emariz Adam, 10; Aaira Syifaa, 5; Muhammad Afnan, 4, yang kesemuanya mengalami masalah pendengaran.Menurutnya, dalam usia tersebut, ketiga-tiga beradik itu masih belum boleh bercakap dan berjalan apatah lagi untuk menguruskan diri sendiri.

“Doktor mengesahkan anak saya mengalami penyakit dikenali global development delay atau perkembangan atau pembesaran lewat,” katanya kepada Utusan Malaysia.Menurut Saizana Ermah, dia sudah bercerai dengan suaminya beberapa bulan lalu kerana tidak mampu untuk menjaga suaminya yang menghadapi masalah kesihatan.

Read more:
Utusan Malaysia »

Clearing the cancer doubts before the snip

Dear Dr. G, I am in my late thirties and have a fear of becoming a father again. Read more >>

OKU terharu dapat kereta daripada Ebit Lew“Dengan adanya kereta ini mudahlah kami nak bergerak ke mana-mana. Rasa terharu dan syukur sangat. Mungkin ini yang dikatakan berkat Ramadan.”

Raja Muda Perlis seru ibu bapa dapatkan vaksin anak-anakSeru ibu bapa agar membawa anak-anak menyertai Program Imunisasi PICK Kids dan segera menerima vaksin Covid-19 sebagaimana ditetapkan. Anak2 dan cucuk cicik raja ambik x vaksin scamdemik kobid ni?

Pelajar kembali ke sekolah mungkin alami tekanan mental, kata pakar | The Malaysian InsightMereka berkata ibu bapa perlu beri perhatian sepanjang tempoh sebulan hingga tiga bulan pertama selepas kelas fizikal bermula.

Ibu bapa usah risiko nyawa anak di bazar RamadanMasih ramai kanak-kanak berusia lima tahun ke atas belum mendapat perlindungan vaksin dan tentunya berbahaya jika mereka terkena jangkitan. Serupa je. Kau tak bawak budak² pun, kau kena jangkit dekat bazar, lepas tu kau bawak balik virus tu ke rumah jugak utk anak². So apa bezanya?

[VIDEO] Wanita mengamuk heret sabit panjangDalam kejadian pukul 3.30 petang, suspek yang merupakan ibu tunggal berusia 52 tahun dikatakan meracau dan memaki hamun selain mengheret sabit tersebut tanpa diketahui punca sebenar.

Bapa tunggal bertaubat enggan ulangi rasuahTertuduh, Mohd. Jazid Md. Jani, 52, membuat pengakuan itu di hadapan Hakim Rozilah Salleh selepas dituduh menerima suapan sedemikian melalui sekeping cek yang ditunaikan ketika bekerja sebagai Eksekutif Niaga Tani di Pertubuhan Peladang Kawasan Klang.

BAGAN DATUK: Seorang ibu tunggal di Simpang Tiga, Rungkup di sini memohon bantuan pihak yang berkenaan untuk menampung keperluan tiga anaknya iaitu dua lelaki dan seorang perempuan yang merupakan orang kurang upaya (OKU).BUTTERWORTH: Pasangan suami isteri orang kurang upaya (OKU) yang tular ketika melintas jalan di persimpangan lampu isyarat dekat Jalan Bagan Luar, di sini baru-baru ini dengan menggunakan kerusi roda terharu apabila mendapat sumba­ngan sebuah kereta oleh pence­ramah terkenal, Ebit Lew.KANGAR: Kadar vaksinasi dalam kalangan kanak-kanak berumur lima hingga 11 tahun di negeri ini masih rendah iaitu hanya sekitar 25.× Salin URL Perubahan sesi pembelajaran sepanjang dua tahun lalu kerana epidemik Covid-19 menyebabkan tubuh dan minda pelajar perlu masa untuk sesuaikan diri dengan perubahan, kata pakar.

Saizana Ermah Hamdan, 35, menjaga tiga anaknya iaitu Muhammad Emariz Adam, 10; Aaira Syifaa, 5; Muhammad Afnan, 4, yang kesemuanya mengalami masalah pendengaran. Menurutnya, dalam usia tersebut, ketiga-tiga beradik itu masih belum boleh bercakap dan berjalan apatah lagi untuk menguruskan diri sendiri. Sofi Osman, 38, ketika dihubungi Utusan Malaysia berkata, dia dan isteri, Siti Aminah Jamalludin, 30, berte­rima kasih kepada pihak Ebit Lew yang begitu prihatin dalam membantu meringankan beban mereka sekeluarga. “Doktor mengesahkan anak saya mengalami penyakit dikenali global development delay atau perkembangan atau pembesaran lewat,” katanya kepada Utusan Malaysia. Titah baginda, langkah berkenaan penting bagi mengurangkan keterukan jangkitan Covid-19 dalam kalangan kanak-kanak. Menurut Saizana Ermah, dia sudah bercerai dengan suaminya beberapa bulan lalu kerana tidak mampu untuk menjaga suaminya yang menghadapi masalah kesihatan. “Dengan adanya kereta ini mudahlah kami nak bergerak ke mana-mana. Jelasnya, berikutan itu, dia yang tidak bekerja, kini berseorangan menguruskan semua keperluan seharian anak-anaknya. Daftar sekarang dan nikmati satu (1) minggu akses percuma!.

Katanya, selain kurang upaya, anaknya juga mengalami masalah tidak tahan panas dan akan menangis jika berasa panas. Mungkin ini yang dikatakan berkat bulan Ramadan,” katanya. Terdahulu, Tuanku Syed Faizuddin berkenan singgah dan menyampaikan agihan zakat MAIPs bernilai RM700, beras serta bekalan makanan mentah dan juga sumbangan wang dan bakul makanan daripada Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) dan Maybank Islamic Berhad kepada tiga asnaf. “Kerana tidak tahan panas, ketiga-tiga anak saya memerlukan penyaman udara terutama semasa tengah hari, jika tidak mereka berasa tidak selesa dan akan menangis. “Penggunaan alat itu menyebabkan bil elektrik naik dan ini membebankan saya untuk membayarnya,” katanya. “Sebak syukur baru selesai hadiahkan Proton Saga BLM buat suami yang viral tolak isteri dengan kerusi roda di lampu isyarat (dekat) Bagan Dalam. Menurutnya, dia bersyukur kerana ketiga-tiga anak itu memperoleh bantuan bulanan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). “Anak-anak perlu sentiasa menjaga kebersihan diri dengan kerap mencuci tangan dengan sabun atau cecair pembunuh kuman serta membiasakan mereka untuk memakai pelitup muka apabila berada di luar rumah. “Saya menggunakan wang bantuan itu untuk keperluan anak-anak seperti ubat, lampin, susu, kos pengangkutan untuk rawatan anak-anak di Hospital Teluk Intan dan bil utilit,” katanya. Sedih tengok suami isteri ni.

– UTUSAN .