FDAM saran Finas rangka Pelan Pemulihan Industri Kreatif - Utusan Digital

10/7/2021 1:44:00 PM

FDAM saran Finas rangka Pelan Pemulihan Industri Kreatif

Walaupun FFM-31 dijalankan secara maya, ia masih berpaksi kepada berpesta-pestaan dan tetap memerlukan kos pembiayaan yang bukan sedikit bagi menyediakan konsep persembahan dan pementasan, peralatan penggambaran dan teknikal, tenaga kerja dan anugerah.

FDAM saran Finas rangka Pelan Pemulihan Industri Kreatif

Saranan FDAM ini dibuat bagi menyokong gesaan Persatuan Penerbit Filem Malaysia (PFM) dalam beberapa portal berita sebelum ini agar Festival Filem Malaysia ke-31 (FFM-31) ditunda ke tahun hadapan atau suatu masa lain yang lebih sesuai.Presiden FDAM, Dr. Ahmad Ibrahim berkata, sebagai agensi kawal selia industri perfileman, FINAS perlu peka kepada keadaan semasa yang tidak memungkinkan FFM-31 dapat dijalankan dengan jayanya berikutan keadaan negara yang masih berhadapan isu kesihatan dan rakyat yang kehilangan punca pendapatan akibat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di seluruh negara yang menghentikan sama sekali kegiatan ekonomi.

Read more:
Utusan Malaysia »

Pengurusan Air Selangor | Helpline: 15300

Our consumers are at the heart of everything that we do. We work to ensure clean and high-quality water supply to all our consumers. Read more >>

PM ImranKhanPTI needs to see Muhammad Qasim. He has seen true dreams of PMIK failures and also the rise of Pakistan.

Dr Mahathir dedah Tengku Zafrul ajak berjumpa, kata laporan | The Malaysian InsightPertemuan dipercayai berkaitan Jawatankuasa Pelan Pemulihan Negara, kata Dr Mahathir seperti dipetik Astro Awani. Start dah wayang kerala Sebab parti dah lulus, nak curry favor for PN la tu. Just to settle his own problems Rupa2 nya PN masih nak Tun M dalam kabinet. Elok la tu. Bawak masuk kayu yang da reput.

Selangor syor sektor ekonomi, industri terus ditutup - Utusan DigitalMenurut Amirudin, jumlah kes yang tinggi di Selangor antaranya akibat saringan menyeluruh di kawasan PKPD yang menyumbang kepada kes kumulatif berjumlah 1,346 kes serta saringan kontak rapat dari kes positif di PKPD. Kami perihatin hospital yang sedang tenat. Katil dan bilik ICU perlu perhatian. Pesakit sudah melebihi kapasiti. Kakitangan hospital semua manusia. Buat total 'Total Lockdown', bagi meredakan kapasiti hospital. Dan seterusnya melandaikan statistic, bagi mencapai bawah 4000 kes.

Selangor dijangka masuk fasa 2 PPN, September | Harian MetroSepang Selangor dijangka memasuki fasa dua Pelan Pemulihan Negara (PPN) pada September ini, kata Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari. September taun depan rasanya Sekolah buka bulan 9.... Syedfadhullah05 September je phase 2 bro 😔

PPN sentiasa ditambah baik ikut situasi semasa | Harian MetroKuala Lumpur: Pelan Pemulihan Negara (PPN) bersifat dinamik dan akan sentiasa ditambah baik berdasarkan situasi dan keperluan semasa, kata Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz. sibuk dengan ekonomi la dia ni🥲 Pelan PuNdek Sebut la prinsip ajaib sekalipun YB Menteri, hanya satu ja rakyat nak, kes menurun dan semua bole bertugas.

Tengku Zafrul hubungi Dr M ajak berjumpaDr Mahathir berkata panggilan bagi mengatur pertemuan itu dipercayai ada kaitan dengan jawatankuasa Pelan Pemulihan Negara (PPN). FMTNews MahathirMohamad TengkuZafrulTengkuAbdulAziz Tun M kalau dlm bab nak beri tongkat, jgn harap lah....dah lah dia asyik ingatkan mrk mudah lupa & pemalas. So pasti lagi teruk keadaan.....Time mcm ni baik tanya Rafidah Aziz ke, Rafizi ke, Nurul Izzah ke, Prof Sundram ke, Tony Pua ke...mrk ni lagi faham kesusahan rakyat failedbrain Tak payahlah. I am sure u can better advice from the real experts. Mahai does not have enough shits to make a call?

Tengku Zafrul pelawa Dr Mahathir kongsi idea pelaksanaan PPN | Harian MetroLangkawi Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengesahkan dipelawa berkongsi idea bersama kerajaan dalam pelaksanaan Pelan Pemulihan Negara (PPN). Please...jgn bersekongkol dgn saka tu Hmmm... Jika utk kebaikan semua tak salah. Panggil semua ketua parti. Tak kira DAP AMANAH PKR.. carilah jln lawan covid. Masa utk berganding bahu. Tgklah hasilnya mesti berjaya. Yg untung kita semua. Hentikanlah politik bodox nie kesian lah kat org tua tu.. biar lah dia rehat.. ramai lagi pemikir ekonomi yg power2 belia lagi.. xnk rujuk kenapa tkt jatuh standard ke

PETALING JAYA : Persatuan Pengarah Filem Malaysia (FDAM) menyaran agar Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) merangka program Pelan Pemulihan Industri Kreatif sejajar dengan Pelan Pemulihan Negara (PPN) bagi mengekang pandemik Covid-19 serta memastikan pemain industri dapat terus bergiat semula bagi merancakkan industri kreatif negara.× Salin URL Astro Awani melaporkan Dr Mahathir Mohamad mendedahkan beliau dihubungi Menteri Kewangan Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz pagi tadi.PETALING JAYA: Kerajaan Negeri Selangor mengesyorkan agar dikekalkan penutupan sektor ekonomi dan industri yang telah ditetapkan sehingga tamat pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD).© 2021 Harian Metro, New Straits Times Press (M) Bhd.

Saranan FDAM ini dibuat bagi menyokong gesaan Persatuan Penerbit Filem Malaysia (PFM) dalam beberapa portal berita sebelum ini agar Festival Filem Malaysia ke-31 (FFM-31) ditunda ke tahun hadapan atau suatu masa lain yang lebih sesuai. Presiden FDAM, Dr. BEKAS perdana menteri Dr Mahathir Mohamad mendedahkan beliau dihubungi Menteri Kewangan Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz pagi tadi, kata laporan. Ahmad Ibrahim berkata, sebagai agensi kawal selia industri perfileman, FINAS perlu peka kepada keadaan semasa yang tidak memungkinkan FFM-31 dapat dijalankan dengan jayanya berikutan keadaan negara yang masih berhadapan isu kesihatan dan rakyat yang kehilangan punca pendapatan akibat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di seluruh negara yang menghentikan sama sekali kegiatan ekonomi. Oleh itu, kita mencadangkan agar hanya sektor ekonomi yang benar-benar perlu sahaja dibuka bagi pertimbangan MKN. “Walaupun FFM-31 dijalankan secara maya, ia masih berpaksi kepada berpesta-pestaan dan tetap memerlukan kos pembiayaan yang bukan sedikit bagi menyediakan konsep persembahan dan pementasan, peralatan penggambaran dan teknikal, tenaga kerja dan anugerah.  Bermula July 2018, akses bagi laporan penuh hanya untuk anda yang melanggan. “Meskipun dijalankan secara maya, aspek festival yang menjurus kepada kegembiraan sudah pasti tidak sesuai pada ketika penggiat industri sedang berhadapan dengan cabaran meneruskan kehidupan,” ujarnya.

Justeru, FDAM berharap FINAS dapat mengemukakan kertas cadangan kepada Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan agar mempertimbangkan supaya syarikat penerbitan filem dan program televisyen dibenarkan beroperasi pada Fasa Ke-3 pada sekitar bulan September atau Oktober depan. Angka itu meningkat ketika negara masih dalam Perintah Kawalan Pergerakan 3. Ini kata beliau, bagi memulihkan kembali kehidupan lebih 10,000 penggiat industri kreatif yang majoritinya adalah karyawan bebas (freelancer) yang bukan sahaja tiada pendapatan lain malah mereka juga tiada caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso). “FDAM dengan ini meminta FINAS mengemukakan cadangan kepada MKN dan Kementerian Kesihatan agar melonggarkan syarat Prosedur Operasi Standard (SOP) dengan memberi kebenaran kepada pasukan penerbitan merentas negeri dan membenarkan penggambaran di zon hijau seperti Perlis, Pulau Pinang, Perak, Pahang, Kelantan, Terengganu dan Sabah selewat-lewatnya pada hujung bulan Julai. Justeru, Kementerian Kesihatan mestilah juga mempercepatkan program imunisasi berkelompok untuk kira-kira 9,000 orang pekerja filem, program televisyen dan iklan yang masih belum menerima jadual vaksinasi. Justeru, beliau mencadangkan dua perkara itu di dalam mesyuarat MKN untuk dipertimbang dan dilaksanakan oleh Kerajaan Persekutuan. FDAM mencadangkan agar program imunisasi untuk pekerja penerbitan dibuat dalam tiga fasa iaitu fasa pertama pada bulan ini, fasa kedua pada Ogos dan fasa ketiga pada bulan Septmber bagi membolehkan mereka memulakan atau menyambung kerja penggambaran yang terhenti berikutan pelaksanaan sekatan pergerakan penuh pada PKP 3.

0. Kata beliiah sejak PKP 1.0, banyak syarikat penerbitan tempatan terpaksa gulung tikar kerana tidak lagi dapat menampung kos operasi akibat kehilangan kontrak penerbitan serta menanggung hutang dengan pembiaya dana. Ini secara tidak langsung turut menjejaskan peluang penggiat industri untuk berkarya dan bekerja. Katanya lagi, dalam situasi serba payah dan genting ini, Finas tidak seharusnya mengutamakan festival semata-mata sedangkan nasib pekerja seni terumbang-ambing tanpa sedikitpun bantuan, seolah-olah kami bukan warganegara yang berjasa kepada negara.

“Apakah dalam situasi suram dan muram begini FINAS lebih memikirkan untuk berpesta sahaja? “FDAM tidak menafikan kepentingan festival sebagai satu usaha bagi merancakkan industri penerbitan filem namun, dalam situasi sekarang, festival filem hanyalah hiasan semata-mata tanpa dapat dimanfaatkan oleh penggiat industri,“ ujar beliau. Hidup insan seni yang “ada kerja ada gaji” ini terus tertekan dan tidak akan selesai dengan festival filem sahaja. Kami ibarat sekumpulan tentera yang sudah tercedera, tanpa makanan dan tanpa sebutir peluru pun tetapi diarah ke medan perang! Sepatutnya Finas perlu memikirkan bagaimana dana yang ada ini dimanfaatkan ke arah yang lebih membantu mengisi perut kosong penggiat industri.- UTUSAN ONLINE .