Exco Melaka tegur pemilik Restoran 35

11/6/2022 11:12:00 AM

Saya telah menasihatkan kesemua mereka yang menguruskan restoran itu untuk menjaga tutur bahasa lebih-lebih lagi kawasan ini adalah tumpuan pelancong dari luar'.

Saya telah menasihatkan kesemua mereka yang menguruskan restoran itu untuk menjaga tutur bahasa lebih-lebih lagi kawasan ini adalah tumpuan pelancong dari luar'.

MELAKA: Kerajaan negeri menegur pengusaha Restoran 35 di Plaza Mahkota, Banda Hilir di sini yang kisahnya tular sejak kelmarin selepas didakwa melayani pelanggan dengan kasar.

Kata Hee Sem, meskipun Melaka terkenal dengan lenggok bahasa yang agak kasar, namun ia tidak boleh dijadikan alasan untuk bercakap semberono sehingga mencalarkan imej negeri.Jelasnya, insiden itu tidak sepatutnya berlaku apatah lagi pelanggan yang datang menjamu selera terdiri daripada pelbagai latar belakang dan peringkat usia.

“Saya telah menasihatkan kesemua mereka yang menguruskan restoran itu untuk menjaga tutur bahasa lebih-lebih lagi kawasan ini adalah tumpuan pelancong dari luar.“Kita tidak mahu timbul salah faham membabitkan pelancong luar sehingga mencalarkan imej Melaka, mungkin sudah memang cara bertutur mereka begitu (kasar) tetapi bukan semua boleh terima,” katanya ketika ditemui pemberita di restoran berkenaan.

Read more:
Utusan Malaysia »

Anwar and his team - full list

PUTRAJAYA: Prime Minister Datuk Seri Anwar Ibrahim unveiled the list of deputy ministers in a live telecast on Friday (Dec 9). Read more >>

Nasib baiklah pelanggan tu tak sembur balik pemilik restoran 😬😬😬 Mmg lengkok bahasa Melaka Amat kasar seperti Lahanat Lahabau Cilako Tapi untuk penduduk dlm Melaka boleh ler AKN di anggap gurauan Tk sepatutnya bercakap Dgn tetamu luar Melaka Lebih² LG tetamu luar negara 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Inilah masalah yang dihadapi sekarang ini. Krisis yang besar iaitu kurang pendidikan tentang adab. usahla bangga dgn cakap kasar kononnya identiti. kahau sangat bhsa tu terbantut org nak makan. Orang Melaka akak .. dah paham . Tak tahan telinga , jangan masuk ..baru padan muka ! kedai ni anak beranak memang kasar dan terkadang biadap juga. Saya bernasib baik setiap kali datang makan orang belanja, nak datang sendiri memang tak😝

Kekadang manusia spt ini mma tak makan saman sbb tiada yg mengingatkan nya ttg keperluan menjaga sifat2 semula jadi bangsa Melayu yg bangga dgn sifat2 berbudi bahasa adat dan adab nya... Di mana ada perbedzaan di antara Melayu Melaka dgn Melayu2 di lain2 negeri ttg budaya ter Pernah pi kedai makcik ni.. Emm.. Eloklah kalau ditegur

gini baru mantap. tegur je. dari bitter sesorang, lepastu viral, baik gi tegur je. mmg culture rude tu diterima sesama mereka. tapi pada org luar, sendu jugak la kalau kena maki tetiba gitu 😅 Tidak kira peniaga atau pelanggan, sama sama jaga adab dan akhlak. Jangan nak guna alasan orang melaka memang cakap kasar dan mencarut. Itu gila namanya. Cakap elok dan baik baik. Kan lebih harmoni dan indah.

Anak ‘makcik puaka’ restoran Melaka pertahan ibu, hanya berbalah bukan mencarut... Pelanggan tetap patut dah kenal perangai suka bebel - Viral | mStarANAK pengusaha kesal tindakan pelanggan memburukkan reputasi bisnes restoran yang diusahakan ibu bapanya sejak lebih 30 tahun. Tidak kira apa alasan pun.yg datang melaka ramai yg dari luar.layanlah mereka dgn sebaiknya. MieZainal mcm tau ja kat mana.. Mmg xleh ckp elok2 ke? Perangai sendiri buruk lepas tu nk ckp konon org melaka mmg culture ckp macam tu. N salah org lain hati tisu. Adab tu letak mana

Orang Melaka mungkin kasar, tapi bukan kurang ajar“Ada masanya percakapan atau gurauan orang Melaka boleh disalah erti jika orang luar tidak faham dengan cara masyarakat tempatan. Kalau pelancong luar dengar perkataan ‘hawau’ dan ‘lahabau’, pasti mereka akan berkecil hati'.

Pas Melaka gesa boikot barang IndiaMELAKA: Pas Melaka menyeru seluruh umat Islam di negara ini memboikot barangan dari India sebagai tindak balas terhadap kenyataan dua ahli politik negara itu yang menghina Nabi Muhammad SAW. 👍🏻👍🏻 boleh je nak boikot itu ini. tp tlg kasi solution dia sekali... bawang India, rempah ratus dll.. ada alternatif nak import dari mana? Cakap tak serupa bikin

Melaka minta Indonesia buka lapangan terbang di Pekanbaru | The Malaysian InsightPelancong kesihatan republik itu paling tinggi dapatkan rawatan di empat hospital pakar Melaka, kata ketua menteri.

Restoran 35 jawab dakwaan maki pelanggan, telur dadar, nasi RM240'Kami orang Melaka, memang suara emak dan ibu saya bila bercakap sangat kuat seperti bergaduh tetapi kami bersembang hal lain, bukan memaki keluarga wanita seramai 10 orang sedang menjamu selera di restoran,' jelasnya. Kalau yer pun......orang luar Xkan paham jikalau pertama Kali nak kenal budaya Melaka. Kenapa ko wang Melaka tu semua nya Melayu spesis lain ker...Agak nya hari2 mencakau sesama sendiri kerana dah mmg spesis gitu yaa... tapi kami datang bawa duit beb...tapi ko wang ..duit kita ko ndak..ttp perangai nya spt keling mabuk...Apa2 pun hidup nie kenalah bersantun.. Semoga diberi hidayah..

Orang Melaka mungkin kasar, tapi bukan kurang ajar“Ada masanya percakapan atau gurauan orang Melaka boleh disalah erti jika orang luar tidak faham dengan cara masyarakat tempatan. Kalau pelancong luar dengar perkataan ‘hawau’ dan ‘lahabau’, pasti mereka akan berkecil hati'.

Teguran itu dibuat Pengerusi Jawatankuasa Perpaduan, Hubungan Masyarakat, Tenaga Kerja dan Hal Ehwal Pengguna negeri, Ngwe Hee Sem yang mengunjungi dan berjumpa pemilik restoran itu hari ini.Anak ‘makcik puaka’ restoran Melaka pertahan ibu, hanya berbalah bukan mencarut.Bercakap kepada Utusan Malaysia, pesara tentera, Zulkifly Johar, 64, berkata, kejadian seperti itu tidak seharusnya berlaku terutamanya melibatkan pelancong yang sedang bercuti di Melaka.Timbalan Pesuruhjaya Pas II negeri, Imran Abdul Rahman berkata, tindakan itu dianggap wajar memandangkan individu terlibat masih berdegil enggan meminta maaf dan masih berterusan menghina Rasulullah dan Islam.

Kata Hee Sem, meskipun Melaka terkenal dengan lenggok bahasa yang agak kasar, namun ia tidak boleh dijadikan alasan untuk bercakap semberono sehingga mencalarkan imej negeri. Jelasnya, insiden itu tidak sepatutnya berlaku apatah lagi pelanggan yang datang menjamu selera terdiri daripada pelbagai latar belakang dan peringkat usia.. “Saya telah menasihatkan kesemua mereka yang menguruskan restoran itu untuk menjaga tutur bahasa lebih-lebih lagi kawasan ini adalah tumpuan pelancong dari luar. “Ada masanya percakapan atau gurauan orang Melaka boleh disalah erti jika orang luar tidak faham dengan cara masyarakat tempatan. “Kita tidak mahu timbul salah faham membabitkan pelancong luar sehingga mencalarkan imej Melaka, mungkin sudah memang cara bertutur mereka begitu (kasar) tetapi bukan semua boleh terima,” katanya ketika ditemui pemberita di restoran berkenaan. SELEPAS dua tahun, sebuah restoran popular di Melaka yang pernah tular kembali hangat diperkatakan gara-gara sekumpulan pelanggan didakwa dimaki peniaga di premis itu. Terdahulu, satu video dimuat naik pengguna Facebook, Sisyana Lashes tular sejak kelmarin memaparkan peniaga restoran berkenaan didakwa meninggikan suara dan bercakap kasar kepada keluarganya. Dalam pada itu, Setiausaha Agung Pertubuhan Muafakat Ummah Melaka, Muhammad Najib Latif berkata, pihaknya turut melahirkan rasa kesal dengan penghinaan yang dilakukan.

Mengulas lanjut, Hee Sem memberitahu, pemeriksaan lanjut di restoran tersebut mendapati, pemilik tidak melanggar mana-mana peraturan di bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP). Susulan kekecohan yang berlaku sehingga mendapat kecaman ramai, anak kepada pengusaha berkenaan menjelaskan situasi sebenar bagi pihaknya kepada mStar . Kami masih boleh membezakan antara kawan-kawan dan pelancong luar,” katanya ketika ditemui. “Harga ditawarkan adalah berpatutan dan tidak membebankan dan ada memaparkan tanda harga,” katanya. – UTUSAN . Menurut Illa, dia menafikan dakwaan pelanggan tersebut yang kononnya datang ke restorannya di Bandar Hilir pada pukul 2 petang.