Dungun

Dungun

Buang ikan 'tak laku' sesuka hati

SEGELINTIR peniaga ikan di Pasar Besar Dungun didakwa sengaja membuang hasil laut mereka sesuka hati termasuk ke dalam longkang selepas dipercayai tidak terjual.

29/3/2020 2:31:00 PM

dungun Segilintir peniaga ikan di Pasar Besar Dungun didakwa sengaja membuang hasil laut mereka sesuka hati termasuk ke dalam longkang selepas dipercayai tidak terjual.

SEGELINTIR peniaga ikan di Pasar Besar Dungun didakwa sengaja membuang hasil laut mereka sesuka hati termasuk ke dalam longkang selepas dipercayai tidak terjual.

Pengunjung, Musa Rahman, 56, berkata dia sangat kesal dengan perbuatan peniaga terbabit kerana tidak peka dengan keadaan semasa.Menurutnya, peniaga sepatutnya menjual ikan itu pada harga lebih murah daripada membiarkannya rosak.“Daripada kita buang, lebih baik ikan-ikan itu dijual dengan murah termasuk disedekahkan kepada orang miskin.

'Abang, adik' terhalang kawat duri Sepatutnya duduk rumah takbir raya, bukan merempit 207 pendatang tanpa izin positif Covid-19

“Kalau sudah rosak sekalipun, janganlah buang di dalam longkang, sepatutnya ia dibuang ke dalam sungai kerana sekurang-kurangnya boleh menjadi makanan kepada ikan lain,” katanya.Pekerja pembersihan di pasar itu yang mahu dikenali sebagai Sham, 26, berkata perbuatan membuang ikan sesuka hati termasuk ke dalam longkang di pasar berkenaan sering berlaku.

“Setiap petang, saya bersama beberapa rakan perlu melakukan kerja pembersihan di pasar ini.“Kita tak berani nak tegur dan malas nak bergaduh, lebih baik buat kerja sendiri sahaja,” katanya.Artikel ini disiarkan pada : Ahad, 29 Mac 2020 @ 7:22 PM

Read more: Harian Metro

Busuk la nanti..aduiii Dungun, what do you expect...mentaliti kampung Dekat kampung sy...alhamdulillah..rezeki hasil nelayan..semua habis..terjual.. Boleh di sedekahkan kalo tak habis jualan Ya Allah...baik sedekah...ramai yg x cukup duit nk pergi pasar beli ikan... 😔😔 Mentality Hotel pun sama. Selepas buffet/function, tray catering yang besar penuh ikan salmon, roasted chicken, mutton, cake pun semua dibuang dalam plastic beg hitam.

Hati busuk la tu..baik sedekah kt yg memerlukn or bg pd kucing..mmm😔sayg nye la.. Tak boleh jadikan ikan kering kerr, atau frozen food Kucing2 tu byk.. Umnongo punya jalanan Negeri serambi tapi akal mcm tenuk Kalau lah ikan tu ada kat tempat aku insyallah laku Haih sedekah jela ek, kau kene tahu kt dunia ni tak semestinya rezeki kita berbentuk wang tapi bole jgk Allah bagi dlm bentuk sedekah, pahala, tak dpt duit tpi dpt sedekah.

Yang buang nie dah terlebih pahala ke? ucnaa__ benda boleh sedekah kat makhluk lain kot,pergi bazirkan. dasar Dgn plastik2 plak tu Patut ada orang kecam, kerja dn berniaga siang malam tapi tak kaya2. Tiada dpt berkat dn rahmat Allah tuu. Ustaz yg selalu cakap gini. Allahua'lam Peh tu timbul penyakit lain. Termasuk penyakit bodoh yg tk boleh dibendung 🤦🏻‍♀️

Astaghfirullahal Adzim, Allah bg rezeki, kamu buat mcm ni, nnti Allah bg cuaca x baik kamu nk salahkan sapa? SEDEKAHLAH pada yg memerlukan... Tak habis, boleh kot pergi sedekah pada kucing²... 🤦🏻‍♀️ process jadi kan kering aku penah tgk org jual ikan kucing ambil ikan dia langsung x halau X kreatif.. dh tau org susah nk dtg pasar, ikhtiar la sikit mungkin bole bwt delivery ke.. kalau dh tepu sangat, sedekah.. tak rugi pon sedekah..

Tak reti bersedekah ke? Allahhu .... kenapa tak jual murah2 jer sekurang3 nya masuk gak duit , lelong2 jer ... pangaiii la Boleh buat ikan kering kan Sedekah lebih baik... Mcm ni lak , mentaliti org Malaysia. .. Tak Kira spe peniaga tu ... Daripada kau buang sampai buat longkang tersekat kan baik kau sedekah! Apa punya sial otak kau ni!

maroh persatuan kucing kucing malaysia Sedekah la Perangai setan..susah sgt ke nak cari pahala berniaga ada dua jenis. dapatkan wang tuk diri sendiri sahaja berkongsi rezeki dengan orang lain Jenis x sedar diri Bagi la kucing, tululll... malu aku sbg org dungun dgr orang takleh fikir ke depan ni.. mentaliti peniga kita. baik buang daripada sedekah 🤦‍♂️

Rezeki ni Allah bagi. Bila hidup,berpegang pada “jual harga ni. Kalau tak terjual buang je”, ni lah jadinya. Bila rezeki tu anggap rezeki sendiri. Dlm rezeki kita ada rezeki org lain. Boleh jual murah, lelong. Bagi kucing anjing makan pun boleh.. kesian tgk orang perangai gini Sedekah .. jual murah dari rumah ke rumah kan lagi elok

Membazir nye baik sedekah kt org, sanggup buang ke longkang ye

Tiada bantuan khusus untuk pelancongan, syarikat mungkin buang pekerja, kata persatuan | The Malaysian InsightPersatuan pelancongan kecewa dengan pakej Prihatin yang diumumkan perdana menteri semalam. Ok jer pun, lega katanya... Untuk mengalakkan cuti2 Malaysia, berharap selepas PKP Jabatan Kerajaan & Syarikat GLC inisiatif mulakan cuti-cuti di Malaysia, adakan khusus motivasi, mesyuarat & dll. Untuk memastikan industri pelancongan berterusan yg penting adalah niaga & niaga tzafrul_aziz NancyShukri

Tidak bertanggungjawab… Sengaja batuk atas stok makanan, pasaraya terpaksa buang makananPasaraya di Pennsylvania mengalami kerugian lebih RM149,208 selepas pelanggan sengaja batuk atas stok makanan dan ia terpaksa dibuang bimbang ada Covid-19. FMTNews FMTOhsem

Hati-hati sindiket penipuan KWSPKualaLumpur Guna panggilan telefon, hantar mesej pada aplikasi WhatsApp dan cipta laman sesawang palsu. Report Mana buktinya Ingat sebelum kena mengena kepalsuan Duit dlm kwsp pun takda nak kena tipu mcm mana

Tiada bantuan khusus untuk pelancongan, syarikat mungkin buang pekerja, kata persatuan | The Malaysian InsightPersatuan pelancongan kecewa dengan pakej Prihatin yang diumumkan perdana menteri semalam. Ok jer pun, lega katanya... Untuk mengalakkan cuti2 Malaysia, berharap selepas PKP Jabatan Kerajaan & Syarikat GLC inisiatif mulakan cuti-cuti di Malaysia, adakan khusus motivasi, mesyuarat & dll. Untuk memastikan industri pelancongan berterusan yg penting adalah niaga & niaga tzafrul_aziz NancyShukri

Nenek Che Som harap Malaysia terus amanrantaupanjang “Nenek tak tahu apa yang sedang berlaku. Cuma anak saudara beritahu, tak boleh keluar rumah sebab nanti kena penyakit. Duduk berkurung kat rumah macam ni, teringat zaman komunis dulu,” luah Che Som Che Mat, 92. 😭 Tolong royat ko nenek tu suruh sabarrr, dok rumah laa jgn g berderat mana2, buleh buat amal ibadat dengan tenang Statement dia akhir tu “teringat zaman komunis dulu” 😢. Moga nenek sihat selalu.

Tak boleh terus peluk anak“BIASANYA balik sahaja dari kerja, saya terus memeluk anak-anak, namun kini, saya perlu lebih berhati-hati menjaga jarak demi keselamatan mereka,” luah seorang petugas barisan hadapan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). begitu juga dengan ketua keluarga yg sering keluar membeli barangan dapur jgn balik terus peluk isteri atau anak atau cucu amat merbahaya semoleknya terus pergi mandi dan basuh semua pakaian yg telah dipakai Salad Berita