‘Barang serba-serbi mahal, kerajaan tengok sahaja ke?’ - Utusan Digital

‘Barang serba-serbi mahal, kerajaan tengok sahaja ke?’

6/12/2021 3:45:00 AM

“Bukan setakat harga ayam dan sayur naik, sebenarnya harga barang mentah serba-serbi naik. Contohnya, telur, makanan sejuk beku, susu, rempah-ratus, sos, malah kertas pembalut makanan dan beg plastik pun naik harga sehingga 100 peratus.'

‘Barang serba-serbi mahal, kerajaan tengok sahaja ke?’

Rata-ratanya memberitahu Utusan Malaysia, mereka sudah muak mendengar jaminan demi jaminan oleh kerajaan untuk menyelesaikan masalah itu namun hakikatnya harga bahan mentah terus melambung.Antaranya, pemilik kedai roti canai dan roti tempayan di Pasir Pekan, Tumpat, Mohd. Faizul Rohban Ahmad, 37, yang berkata, kenaikan harga barang keperluan ketika ini menggambarkan seolah-olah Malaysia ‘tidak ada kerajaan’.

Is It Real? When Everyone Looked At The Photo They Worried

“Bukan setakat harga ayam dan sayur naik, sebenarnya harga barang mentah serba-serbi naik. Contohnya, telur, makanan sejuk beku, susu, rempah-ratus, sos, malah kertas pembalut makanan dan beg plastik pun naik harga sehingga 100 peratus.“Harga ayam melambung tinggi RM10 sekilogram selain selalu tidak cukup, seolah-olah ada tangan-tangan ghaib yang kawal. Begitu juga daging import yang saban bulan naik sampai RM5 sekilogram.

“Keadaan ini memeningkan saya, sudahlah bahan mentah semakin mahal, bekalan selalu tidak cukup pula. Kami pengusaha kedai makan bukannya boleh menaikkan harga sewenang-wenang,” keluhnya.Kata Mohd. Faizul, setakat ini, dia masih berusaha menyerap kenaikan harga bahan mentah dengan mengekalkan harga lama, iaitu RM2.50 bagi roti tempayan dan RM1.50 bagi sekeping roti canai kosong. headtopics.com

Peniaga nasi ayam penyet, Rosilawati Abdullah, 37, pula mengakui terbeban dan tertekan dengan kenaikan harga bahan mentah terutama ayam yang semakin tidak munasabah sehingga dia terpaksa menaikkan harga jualan.“Nasi ayam penyet sebelum ini saya jual RM7, sekarang dengan harga bahan mentah semuanya naik tak turun-turun. Mahu tak mahu terpaksalah harga nasi ayam penyet dinaikkan kepada RM9 sebungkus.

Ipoh dilanda banjir kilat | Harian Metro

“Pelanggan, terutama pembeli tetap mula merungut apabila harga naik namun apa yang boleh saya lakukan? Akibatnya saya hilang pelanggan,” katanya yang berniaga di Lembah Sireh, Kota Bharu.Peniaga nasi ala Kak Wok, Norihan Zahari, 32, pula mengakui hairan apabila isu kekurangan bekalan dan kenaikan harga ayam yang melambung tinggi tidak juga selesai-selesai sejak hampir dua bulan lalu.

Read more: Utusan Malaysia »

Covid-19: Transition to endemic phase to be announced within two to three weeks, says Hisham

KUALA LUMPUR: The transition from the pandemic to endemic phase of Covid-19 in Malaysia might be announced within the next two to three weeks, says Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Diaorang buat bodoh je...yang merasa impak harga barang naik kita..... f4kr0ls00d yg turun harga tanah kg baru... menang sorak,kg tergadai... itulah umno juara jual tanah melayu Food prices increased by 100-200%. Kg Baru land decreases n probably will decrease more under bn govt. KerajaanGagal Ada mereka kisah?

“Ketika barang serba-serbi mahal, kerajaan buat apa? Tengok sahaja ke?” Kerajaan BN/PN/MN sibuk dengan kepentingan peribadi & politik masing-masing! Padan la muka korang! Dah tau kan perangai depa! Tahniah orang Melaka! Aaah tgk saja sebab ramai penjilat yg masih tak sedar diri ... Harga tanah Kampung Baru turun.

Sana naik😱 Sini naik😱 Mana mana naik😱 Kerajaan PASPusat BerDosa😵..... Nerakaaaa 🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 PASPusat Bodooooo🪦⚰️😵😵😵😵😵 Yang turun harga tanah kpg baru saja, untung ler

Penganjuran DSA, NATSEC 2022 bukan sekadar komersial semata-mata - Utusan DigitalPenganjuran DSA, NATSEC 2022 bukan sekadar komersial semata-mata Kenapa tak guna Bahasa Malaysia kemudian translate ke English? NSA?

Kerajaan dah bodoh, nak wat camana? Babi naik x harga? Kpdnkk kan Ada then solve this problem n control kawalan HARGA ok Kita berada di era KERAjaan Barang Naik... PREMPUCHONG Ada Kerajaan Melayu Pun Bukan Membantu Rakyat 🤣🤣🤣👎👎👎 Ada Menteri Pun..hmmmm KerajaanGagal pn..bn.sama je..kabinet yg besar..penasihat..semua buat apa?minta kerja pakai cable.dah dapat kerja mengular..korang semua boleh mampus..sial

Apa lagi kerajaan kalau tak mampu nak bendung kenaikan harga barang sekurang-kurangnya bantu lah rakyat dengan pengeluaran $10ribu One off dari KWSPMalaysia aku dh pening barang semua naik NajibRazak tlglah bagu tahu IsmailSabri60 jgn dh jadi kerajaan bisu.DESAK bantu kami Ayat yang sama “barang yg naik bukan barang kawalan, jadi pembeli dikehendaki berbelanja dgn berhemah” hahahahha kene tipu dgn businessman.

Orang politik mana hidup susah di malaysia ni.. Lepas tu lg org nk pertikaikan cas ikat tepi RM0.50…..done bekap walaupon aku xpernah cas beg plastik ngan kertas pembalut atau polisterin, straw dan tali pengikat….semua tu aku dpt free kot!!! Entahlaaaa

Tanah runtuh: Sistem amaran digital di lokasi berisiko - Utusan DigitalDalam tragedi terbaharu pada 2 Disember lalu, dua lelaki dilaporkan maut selepas kenderaan masing-masing tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Seksyen 27 Jalan Simpang Pulai-Cameron Highlands.

Biarlah naik, majoriti yg memilih!!!! Priority gomen skang adalah utk kekal berkuasa... Mcm takda kerajaan Why should they care? Politicians tak terksan pon Harga barang2 keperluan semua naik ekoran wabah COVID & eklim alam. Negara mesti bersedia menghadapinya. Harga minyak mentah tinggi & logistik penghantaran banyak tergendala diseluruh dunia. Kesabaran menghadapi keadaan yg tidak dijangka oleh kita semua.

Payah sebab teloq mahaiii... 😅😂😷😷 Takde la. Kerajaan busy dgn PRN Sarawak.kembangkan kuasa parti lg penting dari kebajikan rakyat. Sedang kira kira berapa unjuran pelarasan elaun untuk dinaikkan

Kerajaan belanja dana besar untuk baik pulih sekolah-sekolah daif di Sarawak - Utusan DigitalKatanya, kerajaan negeri sedia ada di bawah teraju Gabungan Parti Sarawak (GPS) pimpinan Ketua Menteri, Tan Sri Abang Johari Tun Openg perlu dikekalkan supaya projek-projek sedia yang sudah diluluskan oleh kerajaan negeri terus berjalan.

Penumpang wanita susukan kucing dalam pesawat - Utusan Digital'Wanita itu memiliki kucing tidak berbulu yang dibungkus dengan selimut sehingga dilihat seperti seorang bayi' This is preposterous!!! Of all the rubbish that can take place at the end of the year.. Delta airlines can come up with this kind of 'publicity'?!! Of course not real; takyah!!

Sabbaruddin Chik meninggal dunia akibat Covid-19 - Utusan DigitalBetul, Tan Sri baru saja meninggal dunia kira-kira jam 8 lebih tadi. Belum pasti akan dikebumikan di mana Dah Vaksin ke belum?

Gunung Semeru: Lumajang dihujani batu kerikil, 'Ya Allah selamatkan kami' - Utusan DigitalGunung Semeru: Lumajang dihujani batu kerikil, ‘Ya Allah selamatkan kami’